Nieuwe campagne Ben spreekt ouders aan op asociaal smartphonegedrag

Nieuwe campagne Ben spreekt ouders aan op asociaal smartphonegedrag

15-07-2019 (09:42) - Campagnes

De campagnes van telecombedrijf Ben zetten aan tot denken. Met de “Ananas” campagne werd duidelijk gemaakt dat het raar was om continu iets voor je hoofd te hebben als je in gezelschap bent, met het Telefooncondoom werd aangemoedigd om meer met elkaar bezig te zijn in bed dan met de smartphone en met #Flappdrol werd opgeroepen te stoppen met appen op de fiets. Ook in de nieuwe campagne “Ben er weer” wordt een gevoelig onderwerp aangesneden.
 
In “Ben er weer” worden ouders namelijk aangesproken op asociaal smartphonegebruik. Hoewel ouders vaak klagen over het ‘eindeloze’ telefoongebruik van hun kinderen, blijken zij het zelf niet veel beter te doen. Ze zitten er soms zelfs vaker op en zo intens dat zij meer aandacht besteden aan hun telefoon dan aan hun kinderen. In “Ben er weer” worden ouders hierop geattendeerd en komen de kinderen in actie. 
 
Om meer te weten te komen over hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat bij Nederlandse gezinnen, liet Ben een onderzoek uitvoeren door Panelwizard.
 

Pot verwijt de ketel 

In het onderzoek werden kinderen gevraagd aan te geven hoe vaak hun ouders tijdens bepaalde gelegenheden op hun telefoon zitten en vice versa. Wat blijkt: ouders kijken minstens zo veel op hun smartphone, maar keuren datzelfde gedrag vaker af bij hun kinderen.
 

Kinderen zijn de dupe

Ouders vinden andere ouders asociaal als zij meer met hun telefoon bezig zijn dan met hun eigen kind en noemen het zelfs een vorm van verwaarlozing. 3 op de 10 ouders geeft eerlijk toe dat het zeker weleens voorkomt dat hun kinderen echt hun aandacht moeten trekken als zij met hun smartphone bezig zijn. Eén op de 10 ouders geeft toe dat hun kinderen ze zelfs waarschijnlijk als ‘telefoonverslaafd’ zien. 
 

Ben stelt asociaal gedrag ouders aan de kaak

Voor kinderen die regelmatig om aandacht moeten vragen aan ouders die meer met hun mobiel bezig zijn dan met hun bloedeigen kinderen heeft Ben een handige tool ontwikkeld. Dit hulpmiddel spreekt de ouders aan op hun gedrag via hun eigen telefoon. Hoe dat werkt zie je in de nieuwe campagne van Ben. 
 
“Door slim gebruik te maken van Google voice geven we kinderen een stem als hun ouders niet luisteren. Zo maken we van het probleem, de telefoon, juist de oplossing,” zegt Ed van Bennekom, Creative Director bij DDB Unlimited, die medeverantwoordelijk is voor het bedenken van “Ben er weer”. 
 
Denise van Dongen van Ben vertelt: “Wij laten op verschillende manieren zien dat het belangrijk is om bewust te zijn van je eigen telefoongedrag en af en toe je toestel ook weg te leggen. Door op een ludieke manier iedereen wakker te schudden, hoopt Ben dat er wat meer échte contacten ontstaan tussen mensen. Zonder dat een scherm ertussenin staat.”
 
De campagne wordt uitgerold via TV, print, online en PR. 
 

credits

Bureau: DDB Unlimited
Strategie: Job Koopman
Creative Directors: Ed van Bennekom / Jasper Diks
Creatives: Luuk Simonse / Leendert-Jan de Ronde
Account: Michael Nap
Producer: Tamara Bogaard
 
Productiemaatschappij: DPPLR
Director: Nils Vleugels
Compositor: Brandspanking
Muziek: Major Fifth
Geluiddstudio: Earforce
 

PR: Triangle PR

Media: Initiative