Online bestedingen gestegen naar €25,8 miljard in 2019

10-03-2020 (10:00) - Economisch

Nederlanders hebben in 2019 25,8 miljard euro online uitgegeven. Dat is 7 procent meer dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.
 
Er werden in totaal 258 miljoen online aankopen gedaan door Nederlandse consumenten, een groei van 4 procent vergeleken met 2018. De groei in de online bestedingen wordt nog steeds aangewakkerd door de sterke stijging in online uitgaven binnen Food/Nearfood (+24 procent).
 

Hogere uitgaven

Het aantal online kopers is in 2019 ongeveer stabiel gebleven met het jaar ervoor; zo’n 96 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder heeft een of meerdere online aankopen gedaan. De online koper heeft wel meer geld uitgegeven dan het jaar daarvoor. Een stijging van 7 procent, waarbij de online bestedingen per koper aan producten (+9 procent) sterker zijn gestegen dan die aan diensten (+4 procent).
 
Net als in voorgaande jaren blijft Food/Nearfood een belangrijke driver voor de e-commercebranche. In 2019  namen de online bestedingen in deze productcategorie met 24 procent toe ten opzichte van het jaar ervoor. Deze stijging is met name te danken aan de stijgende penetratie (meer kopende huishoudens) en de toename van het aantal online aankopen per kopend huishouden. Andere categorieën met een grote groei zijn Schoenen & Personal Lifestyle (+19 procent) en Huishoudelijke Elektronica (+16 procent).
 

Minder nieuwe verzekeringen

Door een daling in de online verkoop van verzekeringen (-11 procent ten opzichte van Q4 2018) in het vierde kwartaal van 2019, is de marktgroei in dat kwartaal lager dan in de overige kwartalen van het jaar. Er werden minder zorgverzekeringen afgesloten en ook minder nieuwe levens- en inkomensverzekeringen.
Waar de totale online bestedingen in Q1 tot en met Q3 nog gemiddeld met 9 procent per kwartaal groeiden ten opzichte van dezelfde perioden een jaar eerder, was dit in het laatste kwartaal 3 procent. Op het gebied van online aankopen lag de groei met 1 procent nog iets lager.
 

iDEAL populairste betaalmethode

iDEAL is al jaren de populairste betaalmethode voor Nederlandse consumenten en de online uitgaven betaald  met iDEAL kenden ook in Q4 2019 een stijging ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder (47 procent tegenover 43 procent). Ook blijft de opmars van de smartphone doorzetten. Waar in het vierde kwartaal van 2018 nog 35 procent van de online kopers iets via de smartphone had gekocht, was dit in Q4 2019 42 procent.
 
 

Bureaus

Media

Marketing