Heineken transformeert Ierse pubs naar musea

Heineken transformeert Ierse pubs naar musea

24-04-2024 (17:10) - Campagnes

Ierse pubs worden wereldwijd erkend als culturele iconen en belangrijke stukken van lokale geschiedenis. Ze blijven een belangrijke rol spelen in de gemeenschappen waar ze te vinden zijn. Om het belang van deze pubs te tonen heeft Heineken virtuele Pub Musea ontwikkeld waarbij verschillende pubs door Ierland meedoen.

In de campagne, bedacht door het creatieve bureau LePub en Publicis Dublin, wordt elke deelnemende pub omgetoverd tot een virtueel museum met historische artefacten, audiogidsen en zelfs souvenirs. Bij de ingang van de pubs staat een bord met een QR-code. Door de QR-code op het bord te scannen, worden pubbezoekers meegenomen naar een virtuele ervaring, waar ze de geschiedenis van elke pub ontdekken. Een augmented reality-overlay vertelt verhalen en lokale legendes over elke pub waardoor de bezoekers de pub als een echt museum ervaren.

Op 4 april werd de campagne gelanceerd met een evenement in de iconische Toners Pub in Dublin waar lokale beroemdheden en influencers erbij waren. Daarna werd de campagne verder uitgebreid naar Sean's Bar in Athlone en Mother Macs Public House in Limerick.

Virtuele musea

Om deze ervaring te bereiken werd er verschillende technieken gebruikt om de pubs AR-navigeerbaar te maken. Zo wordt binnennavigatie en de geolocatie van de pubs gecombineerd met het trainen van een model om oude objecten aanwezig in de ruimtes te herkennen. Elk artefact is werd omgezet in een digitaal 3D-object dat herkenbaar is in 360° door tracking, gebouwd met het gebruik van fotogrammetrie. Daardoor kunnen gebruikers de pubs bezoeken met hun mobiele telefoons, bewegend tussen virtuele objecten om hun geschiedenis te ontdekken, een meeslepende ervaring waarbij technologische complexiteit resulteert in gebruiksgemak.

Beschermen van Pubs

Het doel van de campagne is om pubs te beschermen voor toekomstige generaties. Door een officieel museum te worden kunnen de pubs profiteren van kansen en middelen die normaal gereserveerd zijn voor andere culturele bezienswaardigheden. Daardoor gaat Heineken onderzoeken hoe deze pubs een officiële museumaccreditatie kunnen aanvragen via een nationaal accreditatieprogramma in een poging om ze formeel erkend te krijgen als musea.