NU.nl en Rabobank bereiken finale AI Hackathon 2018

04-10-2018 (12:42) - Tech

NU.nl en Rabobank hebben goed werk gedaan met hun pitches voor de jury van de Amsterdam AI Hackathon. De hackathon werd georganiseerd door DDMA, branchevereniging voor data en marketing en Merkle. De twee finalisten NU.nl en Rabobank gaan naar de finale op 10 oktober waar zij in de Gashouder hun case pitchen tijdens de World Summit AI.


Artificial Intelligence (AI) is veelbelovend, al staan in de praktijk de disciplines marketing, data science en technologie nog ver van elkaar. Reden voor de DDMA commissie AI een hackathon te organiseren waarbij marketeers en data experts in één team aan een AI oplossing werken. Dit met het doel dat de specialisten elkaar leren kennen en de kansen die AI biedt, samen sneller benutten”, aldus Robert van Geffen, voorzitter DDMA en jurylid. “Alle finalisten lieten mooie AI concepten zien voor een betere interactie met en beleving van de klant. Heel knap dat de teams dit in twee dagen hebben gemaakt.”


De hackathon was een tweedaagse strijd waarbij teams van bol.com, Etos, ING, Rabobank, TMG, NU.nl en NS, aan een innovatief en intelligent concept werkten. Zo worden business vraagstukken en data science bij elkaar gebracht, met AI als accelerator.

 

breaking news op maat

Het team van NU.nl bedacht het concept ‘Breaking news op maat’, waarmee het probleem wordt opgelost dat gebruikers pushberichten krijgen die niet relevant zijn. Door middel van AI wordt bepaald in welke onderwerpen gebruikers geïnteresseerd zijn. Zo kan de redactie breaking nieuws over bijvoorbeeld Max Verstappen alleen naar lezers van Formule 1 sturen. Ook geeft dit concept de mogelijkheid om gebruikers vaker notificaties te versturen over onderwerpen die hen interesseren, zonder dat gebruikers zelf de moeite moeten doen om aan te geven in welke onderwerpen zij geïnteresseerd zijn. 


“NU.nl lost een herkenbaar probleem op. Niet iedereen wil graag push-nieuwsberichten ontvangen, terwijl veel mensen op de hoogte willen blijven van het laatste nieuws. De oplossing van NU.nl ziet er direct toepasbaar uit”, aldus de jury.

 

multimediatour

Het populaire museum stelde een uitgebreide anonieme dataset ter beschikking. Dit met het doel te onderzoeken hoe AI kan helpen om de bezoekerservaring te verbeteren, ondanks de beperkte ruimte in het gebouw en het grote aantal bezoekers (2,3 miljoen in 2017). Uit de analyse van de data blijkt dat populaire schilderijen niet allemaal op hetzelfde moment even druk zijn. Het Rabobank team bedacht oplossingen die aan de bestaande multimediatour kunnen worden toegevoegd.


“Met een onbekende dataset en vraagstuk heeft de Rabobank iets knaps neergezet. Wat bijzonder aanspreekt is hoe er vanuit een bezoeker is gedacht. De oplossing ging verder dan het in kaart brengen van het probleem, maar liet ook zien wat er in potentie haalbaar is“, aldus de jury.

 

jury

Het jurypanel beoordeelde alle concepten op technische complexiteit, marketing innovatie en praktische inzetbaarheid om bestaande problemen op te lossen. De juryleden:

- Robert van Geffen, voorzitter DDMA en Global Head of B2B Digital bij Philips
- Sam Warnaars, Head of Innovation bij aFrogleap onderdeel van Merkle
- Tijmen Blankevoort, Senior Deep Learning Engineer bij Qualcomm