Meerderheid retailers en hotels bezorgd over macht online platforms

12-03-2019 (10:59) - Tech

Bijna 60 procent van de retail- en hotelondernemers in Nederland maakt zich zorgen over de grote macht van online platforms, zoals Booking.com, Amazon en Alibaba. Dit blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam onder 540 ondernemers, dat in opdracht van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow is uitgevoerd. 


De online platforms hebben ondernemers in principe veel gebracht in de afgelopen jaren. Ondernemers zien veel kansen, zo blijkt uit het onderzoek dat in samenwerking met Koninklijke INretail, Thuiswinkel.org, Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en BOVAG is gedaan.


Als belangrijkste redenen om samen te werken met online platforms geeft 59 procent van de hotels en retailers aan dit te doen om omzetgroei te realiseren en om leads te genereren naar de eigen webshop (26%).


pijnpunten


Maar er zijn ook pijnpunten: ondernemers maken zich onder meer zorgen over stijgende advertentiekosten, het rendement en de concurrentie van de online platforms zelf. Voor één op de drie ondernemers is bovendien het gebrek aan contact met de klant of gast een belangrijk punt van zorg. Zij willen hun gasten zelf vervolgaanbiedingen kunnen doen.


Bijna alle hotels zijn desalniettemin actief op online platforms. Van alle deelnemende retailers is dat 33 procent. Retailers en hotels die nog geen gebruik maken van online platforms, geven als belangrijkste argumenten: past niet bij de uitstraling van het bedrijf (31%), geen tijd om in te verdiepen (27%) en onvoldoende kennis van online platforms (24%). 


Bekijk hier het volledige onderzoek.