Kantoormedewerkers zetten in op succes chatbots

18-12-2018 (11:14) - Tech

Chatbots gaan de meeste groei doormaken als communicatiekanaal binnen klantenservice, verwachten Nederlandse kantoormedewerkers. Uit onderzoek van PeterConnects blijkt dat 34 procent daar zijn geld op inzet. Toch maken nog maar weinig medewerkers gebruik van de bots, ondanks de hooggespannen verwachtingen hierover. 


Slechts 10 procent van de ondervraagden geeft aan de chatbots regelmatig in te zetten. Daarmee staan de bts onderaan de lijst van communicatiemiddelen die mmomenteel ingezet worden. Dit komt onder meer doordat de meningen over chatbots en AI nogal verdeeld zijn. 


Zo spreekt 50 procent van de ondervraagden spreekt van een positieve ontwikkeling: vooral receptionisten en telefonisten geven aan dat ze meer tijd over hebben voor andere taken. Anderzijds is 38 procent van de ondervraagden bang dat de inzet van chatbots hun werk overbodig gaat maken. 


'Er zijn veel mogelijkheden beschikbaar om klantcontact te verbeteren, maar de adoptie blijft soms achter. Een reden hiervoor kan zijn dat medewerkers zich nog niet comfortabel voelen bij de nieuwe technologieën, doordat zij de benodigde digitale vaardigheden moeilijk kunnen bijhouden. Chatbots gaan voor een ingrijpende verandering zorgen in het veld van klantcontact', stelt Lucas de Clercq, CEO van PeterConnects