Merendeel webwinkels biedt nog geen duurzame bezorging

12-12-2019 (14:14) - Sustainable

Ruim 90 procent van de grootste webwinkels in Nederland biedt nog geen groene bezorging, terwijl er wel veel vraag naar is bij consumenten. Dat blijkt uit de de Paazl Delivery Index 2019.
 
De e-commerce bedrijven hebben de balans tussen klantvriendelijkheid en duurzaam bezorgen nog niet gevonden. Het merendeel van de consumenten is bereid te kiezen voor duurzame bezorging, zelfs als dat een langere levertijd betekent. Ondanks het feit dat grote webwinkels zich steeds meer focussen op het aanbieden van klimaatneutraal winkelen, wordt groene bezorging nog nauwelijks aangeboden. Bij 8 procent van de retailers wordt de keuze voor duurzame bezorging wel geboden. Met name bij supermarkten en het online bestellen van eten en drinken, wordt deze bezorgoptie aangeboden.
 

Ophaalpunten

Hoewel Nederlandse bezorgdiensten flink investeren in de realisatie van meer ophaalpunten, is het bij ruim 40 procent van de Nederlandse online retailers niet mogelijk om de bestelling direct naar een ophaalpunt te laten sturen. Ook geeft maar de helft van de retailers bij de bestelling aan wat de verwachte levertijd is. De consument heeft hierdoor geen controle en geen duidelijke verwachting wanneer het bezorgde pakketje wordt geleverd. 
 
Volgens Paazl is het belangrijk dat winkeliers gepersonaliseerde bezorgopties gaan aanbieden en transparant gaan communiceren met hun klanten over de impact hiervan. Uit het onderzoek blijkt dat gepersonaliseerde bezorgopties voor een efficiënter bezorgproces en een positieve klantervaring zorgen.