40% van de Nederlanders nauwelijks bewust van plastic vervuiling

08-06-2020 (07:00) - Sustainable

Vier op de tien Nederlanders is zich niet of nauwelijks bewust van de problematiek rondom plastic vervuiling. Dit blijkt uit een internationaal onderzoek uitgevoerd in opdracht van Dopper onder consumenten in Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.* Hiermee scoren Nederlanders op het gebied van bewustzijn van plastic vervuiling lager dan onze Ooster- en Zuiderburen. 
 
Daarom lanceert Dopper vandaag op World Oceans Day: de Dopper Wave. Dit is een internationale movement waarbij Dopper organisaties en individuen uitnodigt om gezamenlijk géén plastic wegwerpwaterflessen meer te gebruiken. Een kleine aanpassing in onze dagelijkse routine met een grote impact tot gevolg: schonere oceanen.
 
De inmiddels meer dan 300 partners, waaronder bol.com, Ace & Tate, Tony’s Chocolonely, het Wereld Natuur Fonds, Just Eat Takeaway.com en Thomas Acda, roepen op om je aan te sluiten bij de Dopper Wave. Dit is een logische stap voor Dopper dat zich al meer dan 10 jaar hard maakt voor bewustwordings- en educatieprojecten rondom het terugdringen van wegwerpplastic.
 

Golf aan impact

De Dopper Wave is een movement van individuen en organisaties uit verschillende branches en landen die het gezamenlijke statement maken om:
  • Géén wegwerpwaterflessen meer te gebruiken
  • Kraanwater te drinken waar en wanneer dat kan
  • Altijd een herbruikbare waterfles mee te nemen
  • Anderen te inspireren om zich ook aan te sluiten bij de Dopper Wave
 
“Wij willen mensen inspireren om kleine aanpassingen te doen in hun dagelijks leven die een grote impact tot gevolg hebben: schonere oceanen”, aldus Virginia Yanquilevich, CEO van Dopper. Deze aanpassingen zijn voor veel mensen nog niet vanzelfsprekend: de helft van de Nederlanders zegt plastic wegwerpwaterflesjes te gebruiken, blijkt uit het eerdergenoemde onderzoek. Tijd voor actie dus, vindt Dopper.
 
Ook aansluiten bij de Dopper Wave? Hier teken je de verklaring.  
 
 
*Bron: Onderzoek uitgevoerd in opdracht van Dopper in februari / maart 2020 onder 957 Nederlanders, ?1169 Duitsers,?611 Belgen en 1027 Britten.