BLCKBRD Speaks (deel 9): muzikale strijd op de social media

19-09-2018 (08:30) - Audio

Instagram wordt steeds muzikaler. Op 28 juni kondigde het een nieuwe feature aan: Instagrammers kunnen in hun stories nu ook ‘music stickers’ plakken. Hiermee kunnen ze een muziekfragment toevoegen dat goed past bij de sfeer van hun foto of video. Het fragment kan vijf tot vijftien seconden duren. Hiermee zet ook Instagram een grote stap in de steeds drukker wordende muziekmarkt, waardoor er voor muzikanten nog een manier bijkomt om hun muziek te verspreiden. 

Instagram is zich al langer aan het uitbreiden. Zo werd eerder dit jaar IGTV geïntroduceerd, een streaming service waarmee het social mediaplatform de concurrentie aangaat met YouTube. Vlak nadat IGTV werd gelanceerd, gebruikte Jaden Smith het platform om zijn nieuwe album Electricuit te brengen. YouTube is op haar beurt muziekservice YouTube Music gestart om de concurrentie aan te gaan met Spotify. De strijd om de muziekmarkt wordt zo steeds heftiger, met aan de ene kant Facebook (dat Instagram bezit) en aan de andere kant Google (dat YouTube bezit).  

De invloed van Insta

De zichtbaarheid die stories op Instagram bieden is enorm: recentelijk werd bekendgemaakt dat meer dan 400 miljoen mensen dagelijks iets op hun story plaatsen. Dit biedt voor muzikanten een heel groot potentieel publiek dat niet alleen naar hun muziek luistert, maar deze muziek ook koppelt aan hun eigen sociale leven. Waar een dienst als Spotify mensen in staat stelt om muziek op een redelijk passieve wijze te beluisteren, worden Instagrammers nu juist aangemoedigd om deze muziek actief uit te zoeken en zelfs na te denken over welk fragment het beste past bij hun ervaringen. 

De muziek verandert

Nieuwe media hebben een interessante invloed op hoe we muziek luisteren, maar ook op de muziek die we luisteren. Zo zijn de intro’s van nummers korter geworden sinds Spotify is begonnen. Als het te lang duurt voordat een nummer ‘echt’ begint, gaat de gemiddelde luisteraar naar het volgende nummer. Ook passen muzikanten de lengte van hun albums, nummers en titels aan. Instagram heeft haar eigen ‘Instagram effect’. Zo beginnen artiesten steeds meer te experimenteren met de één minuut durende stories. Rapper Tierra Whack bracht bijvoorbeeld een heel visueel album uit op Instagram, vijftien nummers die allemaal één minuut duren.  

Verschuiving

Ook al is het niet nieuw dat muziek zich aanpast aan de lengte van een drager, toont het wel aan dat er zowel qua PR als artistiek een verschuiving plaatsvindt naar social media als Instagram. Artiest en luisteraar worden daardoor uitgedaagd om hun interactie met muziek aan te passen en te experimenteren met de grenzen van het medium, terwijl Facebook en Google op de achtergrond strijden om de muziekmarkt.  




Thomas van 't Groenewout
BLCKBRD Soundbranding



Beluister hieronder de playlist nieuwe media & muziek