Blckbrd Speaks (deel 7): Muziekmarketing 3.0

11-07-2018 (14:59) - Audio

“Can’t live without everything now!” Op Everything Now, het meest recente album van rockband Arcade Fire, zingt de band over ons consumptiegedrag, sociaal isolement en de eindeloze stroom aan informatie waaraan we worden blootgesteld. In de aanloop naar het album was er veel aandacht voor de Everything Now-campagne, waarin de band haar eigen fake news en clickbait-artikelen verspreidde. Het leidde tot verbazing, verwarring en kritiek. Het is een voorbeeld van hoe acts steeds weer creatieve methodes vinden om hun muziek via internet te vermarketen. 


Bands als Arcade Fire, Gorillaz en Kasabian kwamen in 2017 met bijzondere vormen van online muziekmarketing. Arcade Fire ging een ‘samenwerking’ aan met het fictieve Everything Now Corp. Vanuit dit bedrijf publiceerde een fictieve PR-stagiair genaamd Tannis Wright verschillende artikelen en aankondigingen. Zo werd een Arcade Fire-fidget spinner aangekondigd, konden fans een smaak kiezen voor een samenwerking met Ben & Jerry’s en werd er een bizarre dresscode gepubliceerd. Ook werd een fictieve website genaamd Stereoyum gecreëerd, waar Amerikaanse muziekblog Stereogum op de hak werd genomen. Alhoewel het de band veel kritiek opleverde, sloot het ‘experiment’ erg goed aan op de boodschap van hun nieuwste album. 

Gorillaz

Gorillaz gebruikt internet al lange tijd om de virtuele wereld open te stellen voor hun fans. Zo konden fans via de website hun oude studio bezoeken en games spelen. Elke keer als de band in een nieuwe ‘fase’ belandt, verandert de website om nieuwe content aan te bieden. Deze sluit aan op de muziekvideo’s en wordt ondersteund door de muziek van de band. Zo worden fans bekend met zowel de muziek als het uitgebreide verhaal van de band door hun website te verkennen. In 2017 konden fans bijvoorbeeld in 360 graden de muziekvideo van ‘Saturn Barz’ bekijken, via hun telefoon of via een VR-bril. Dit sloot perfect aan op hoe de band probeert het virtuele tastbaarder te maken.  
 

Kasabian

Britse rockband Kasabian heeft al lange tijd een sterke connectie met voetbal. Hun debuutsingle ‘Club Foot’ heeft in de soundtrack van meerdere voetbalgames gezeten en in FIFA 17 konden spelers een speciaal Kasabian-tenue winnen. Voortbouwend op deze band tussen muziek en sport, kwam Kasabian ter promotie van hun nieuwe album For Crying Out Loud met een eigen Fantasy Football-competitie. Deelnemers konden hiervoor een eigen voetbalelftal van Kasabian-nummers samenstellen. Hoe meer die nummers geluisterd werden op Spotify, hoe meer punten de spelers verdienden. De winnaar kreeg VIP-tickets om de band te ontmoeten en zien spelen tijdens de Reading & Leeds Festivals. 
 

Opvallen door creativiteit

Deze voorbeelden laten zien hoe digitale marketing op een creatieve manier kan worden ingezet om de boodschap van een band te versterken, de wereld van een band te vergroten of om fans te belonen voor hun steun. Alhoewel de campagnes niet altijd positief worden ontvangen, tonen ze wel de durf om te experimenteren. Zo vallen acts op in een eindeloze stroom aan beschikbare muziek.  


Thomas van 't Groenewout 
BLCKBRD Soundbranding

Youtube playlist