Blckbrd speaks (deel 3): Do you believe in music after auto-tune?

13-03-2018 (11:19) - Audio

“Do you believe in life after love?” Dit vroeg Cher in 1998, en ‘Believe’ werd haar grootste hit. Dit was het resultaat van een lang en moeizaam schrijfproces: Brian Higgins bedacht in 1990 al het refrein. 
 

Het kostte acht jaar en minstens zes andere schrijvers voordat men tevreden was over de coupletten en de stijl van het nummer. Het was echter een allerlaatste toevoeging die een onvoorstelbare invloed op de muziekwereld zou krijgen: Chers stem werd bewerkt met een redelijk onbekende audioprocessor genaamd Auto-Tune.  

industriegeheim

Auto-Tune werd in 1997 uitgebracht door Andy Hildebrand via het door hem opgerichte Antares Audio Technologies. ‘Believe’ was een van de eerste pophits die de technologie gebruikte. Auto-Tune bleef nog lange tijd een industriegeheim, bij veel mensen enkel bekend als ‘the Cher effect’. Cher (en later ook Madonna en heel subtiel Jennifer Lopez) gebruikte de meest extreme setting van Auto-Tune, wat zorgde voor een robotachtige stem. Over het algemeen werd Auto-Tune echter een stuk minder opvallend gebruikt, namelijk om imperfecties glad te trekken. Dit werd kenmerkend voor het beeld van Auto-Tune: een manier om te verbergen dat een artiest niet kan zingen. Vanwege dit negatieve imago is het vaak lastig om vast te stellen wanneer er Auto-Tune wordt gebruikt, aangezien de meeste artiesten dit voor zich houden.
 

creatieve mogelijkheden

Er zijn ook artiesten die de technologie omarmen. T-Pain zag in Auto-Tune een manier om van zijn stem een instrument te maken en zichzelf te onderscheiden van andere artiesten. Auto-Tune werd voor hem een marketingmethode en zijn gebruik van de technologie werd zo bekend, dat ook ‘the T-Pain effect’ een begrip werd. Deze associatie met Auto-Tune werd door de zanger zelf alleen maar aangemoedigd. ‘The T-Pain effect’ inspireerde artiesten als Snoop Dogg, Lil Wayne en Kanye West om creatieve manieren te vinden om de technologie te gebruiken. Lil Wayne creëerde een wazig stemgeluid, passend bij hoe hij als drugsverslaafde de wereld ervaarde. Kanye West gebruikte de kille, afstandelijke klank van Auto-Tune om zijn eigen emotionele toestand in muziek te verwerken: het overlijden van zijn moeder en het stuklopen van zijn relatie. Kanye en Lil Wayne inspireerden met hun muziek weer een nieuwe generatie rappers: de mumble rappers. In Nederland staat ook Ronnie Flex bekend om zijn gebruik van Auto-Tune. Ook buiten hiphop zagen muzikanten de mogelijkheden van Auto-Tune. Bon Iver experimenteert al jaren met stemvervorming in zijn muziek en ook artiesten als Sufjan Stevens en Vampire Weekend hebben de technologie gebruikt.


is make-up evil?

Critici claimen dat Auto-Tune de authenticiteit en artistieke waarden van muziek aantast. Voorstanders zien de technologie als een nieuwe toevoeging in een lange geschiedenis van stemvervormingen, die niet alleen een artistiek effect kan hebben, maar ook het opnameproces versnelt. Andy Hildebrand ziet niet wat het probleem is: “My wife uses make-up. Is that evil?” 


Thomas Groenewout
BLCKBRD Soundbranding