Culturele topinstellingen volgens ouders en kinderen

24-10-2019 (10:53) - Mensen

Kinderen en volwassenen zijn verrassend eensgezind over welke culturele uitjes ze leuk vinden. Of het nu gaat om musea, podia, gezelschappen of festivals, de generaties bestempelen opvallend vaak dezelfde culturele instellingen als favoriet.
 
Alleen Kinderen voor Kinderen, Madame Tussauds en het Tina Festival komen niet voor op de lijst van favorieten onder volwassenen. Dat blijkt uit het Cultuursector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Net als bij de vorige meting van 2 jaar geleden is Kinderen voor Kinderen het sterkste cultuurmerk voor 4- tot 18-jarigen. Het Anne Frank Huis wordt door alle Nederlanders als het meest speciale museum van Nederland ervaren en het Rijksmuseum als het meest kwalitatieve. En de Ziggo Dome is voor jong en oud het favoriete podium.
 
Het Cultuursector Merkenonderzoek is in 2006 met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Het onderzoek meet jaarlijks de reputatie van alle Nederlandse cultuurinstellingen. Voor het onderzoek van 2019 zijn 800 jongeren van 4 tot 18 jaar in twee fasen ondervraagd.
 

Sterkste cultuurmerken onder jongeren per segment

(+ positie onder volwassenen)

Musea:

1. Anne Frank Huis (volwassenen: 1)
2. Het Spoorwegmuseum (4)
3. Rijksmuseum Amsterdam (2)
4. Madame Tussauds Amsterdam (-)
5. NEMO Science Museum (12)

Podia:
1. Ziggo Dome (volwassenen: 1)
2. Rotterdam Ahoy (3)
3. Carré (2)
4. AFAS Live (16)
5. Paradiso (6)
 
Culturele evenementen:
1. Bevrijdingsfestival (volwassenen: 4)
2. Pinkpop (1)
3. Lowlands (3)
4. Zwarte Cross (5)
5. Tina Festival (-)


Top 10 sterkste cultuurmerken onder jongeren

1. Kinderen voor Kinderen
2. Pathé
3. Anne Frank Huis
4. Nick & Simon
5. Het Spoorwegmuseum
6. Ziggo Dome
7. Rijksmuseum Amsterdam
8. Madame Tussauds Amsterdam
9. NEMO Science Museum
10. Rotterdam Ahoy