Voorzichtig herstel OOH-markt na versoepeling COVID-19 maatregelen

20-08-2020 (10:56) - Media

 
De mobiliteit is in Nederland is weer flink toegenomen na de versoepeling van de maatregelen rond COVID-19. Een positieve ontwikkeling voor de out of home-markt die de omzet in de eerste twee kwartalen van dit jaar flink zag teruglopen. In de eerste helft van 2020 werd 44 procent van het budget ingeleverd.
 
De daling geldt zowel voor de traditionele vormen van out of home als voor digital (DOOH). In totaal werd 54,5 miljoen euro omgezet in de eerste twee kwartalen van 2020. In 2019 werd in dezelfde periode ruim 97 miljoen euro aan reclameruimte verkocht. Uit de cijfers van Outreach, de gezamenlijke marketingorganisatie van de grootste out of home exploitanten in Nederland, blijkt dat vooral het tweede kwartaal dramatisch is geweest. De omzet liep maar liefst 67 procent terug in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2019. Ook hier geldt dat de afname vrijwel gelijk is verdeeld over traditioneel (-68 procent) en digital (-66 procent).
 

Goed signaal

Eric Kip, voorzitter van Outreach, ziet gelukkig wel een voorzichtig herstel: ‘Adverteerders hebben vrijwel niet geadverteerd in het tweede kwartaal. Gedurende de zomerperiode hebben de adverteerders de communicatie met hun doelgroepen weer stap voor stap opgestart. Er zijn zelfs weken waarin OOH weer een gezonde bezettingsgraad heeft gehad en dat is een goed signaal. Niet alleen voor out of home, maar voor de hele mediabranche.’
 

 

 

 


Bureaus

Marketing

Economisch