Twitter viert de dertiende verjaardag van de #hashtag

24-08-2020 (10:52) - Media

Twitter viert de dertiende verjaardag van de #hashtag. In de afgelopen jaren
groeide het welbekende ‘hekkie’ uit tot wereldwijd fenomeen. Inmiddels is de hashtag
niet meer weg te denken uit on- en zelfs offline communicatie. Hieronder lees je hoe
de hashtag ontstond op Twitter, welke hashtags in dit jaar opvielen en blikken we
terug op enkele klassiekers.
 
In 2007 zag de hashtag het levenslicht. Programmeur Chris Messina stelde voor om de
hashtag te gebruiken voor het groeperen van onderwerpen, zo kon je deze online
makkelijker terugvinden. Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en gebruikt men hashtags
om mee te praten over grote evenementen, een maatschappelijke statement te maken of
elkaar op te fleuren. Een idee dat de geschiedenis van social media veranderde.
 
 

De hashtag anno 2020

2020 is een jaar vol hoogte en dieptepunten. In deze ongekende tijden wenden mensen zich
meer dan ooit tot Twitter. Gebruikers zochten verbinding, informatie of simpelweg even wat
afleiding. Zo boden we elkaar onze hulp aan via #coronahulp. En werden de helden uit de
zorg in het digitale zonnetje gezet met #applausvoordezorg en #dankbaar. COVID-19
domineert het nieuws dit jaar. Daarom kijken we in dit overzicht voor de verandering eens
terug op drie opvallende hashtags die niets met corona te maken hebben. De rest vind je
terug in ons eindejaarsoverzicht!
 

#Hoeeetditliedje

In januari daagde Frank Ouwerkerk Twitter uit om een culinaire draai aan hun favoriete
nummers te geven. Simpel, maar doeltreffend. In een mum van tijd toonden
Twitter-gebruikers hun creativiteit door alles uit de koelkast te trekken en een spin te geven
aan klassiekers zoals ‘Ik leef niet meer voor jou’ of ‘In the air tonight’. Er kwamen zoveel
inzendingen via de hashtag binnen dat Frank het zelf ook niet meer bij hield.
 

#Ciara en #Dennis

Het KNMI besloot in september 2019 om stormen met code oranje of rood een naam te
geven om zo het bewustzijn van gevaarlijk weer te vergroten. .Begin dit jaar was Nederland
in de ban van #Ciara en #Dennis. Verslaggever Henrik-Willem Hofs (@HWHofs) trok op de
NOS-redactie aan het kortste eind en deed verslag vanuit het natuurgeweld van storm Ciara.
Binnen no-time ging hij viral. Storm Dennis deed in vergelijking met zusje Ciara het rustiger
aan, maar bood genoeg stof (en schade) om over te tweeten.
 
 

#BlackLivesMatter en #educateyourself

Na de dood van Trayvon Martin in 2013 spraken Afro-Amerikanen zich op social media uit
tegen racistisch politiegeweld. #BlackLivesMatter is sindsdien altijd al een belangrijke
hashtag op Twitter geweest. Afro-Amerikanen worden onevenredig vaak slachtoffer van
dodelijk politiegeweld. De dood van George Floyd dit jaar bracht mensen wereldwijd op de
been om te protesteren tegen institutioneel racisme en politiegeweld. Ook in Nederland
domineerde #BlackLivesMatter. Daarnaast riepen gebruikers elkaar via #educateyourself op
om zich te onderwijzen over de koloniale geschiedenis van Nederland en institutioneel
racisme.
 

Onvergetelijke klassiekers

De Twitter-archieven staan inmiddels vol met vele memorabele hashtag-klassiekers. In de
loop der jaren is de hashtag gebruikt om belangrijke zaken te agenderen, bewegingen te
starten en actualiteiten te bespreken. Maar ook luchtigere thema’s zoals nieuwe afleveringen
van First Dates of het nieuwe album van Kanye West maken online veel los.
 

2019 - #klimaatspijbelaars

2019 stond in het teken van protesten. Voorafgaand aan het #boerenprotest en
#lerarenprotest spijbelden scholieren in februari massaal voor een beter klimaat. Jongeren
trokken in groten getale naar het Malieveld, geïnspireerd door klimaatactiviste en scholier
Greta Thunberg en de Belgische klimaatspijbelaars.
 
 

2018 - #stormpoolen

Ook in 2018 werd Nederland geteisterd door stormen. Het openbaar vervoer lag helemaal
plat en duizenden forenzen strandden op treinstations. Via de hashtag #stormpoolen riep
Twitter-gebruiker Ionica Smeets andere gebruikers op om vastgelopen reizigers te helpen.
Die oproep kreeg veel gehoor, zelfs zoveel dat er in de loop van de dag files ontstonden
rondom diverse stations.
 

2017 - #zeghet

Seksueel geweld en intimidatie tegen vrouwen werd in 2017 een veelbesproken
maatschappelijk issue, nadat vrouwen wereldwijd met #metoo hun nare ervaringen deelden.
Veel vrouwen herkenden zich in deze verhalen en gaven aan dat ze er klaar mee waren. In
Nederland hadden we twee jaar eerder al een voorloper, toen schrijfster Anke Laterveer een
nationale beweging startte. Met de hashtag #zeghet deelde zij haar ervaring. Andere
slachtoffers volgden en durfden hun verhaal via de hashtag te delen.
 

2016 - #PokemonGO

In 2016 was PokemonGO de nieuwste, nietsontziende rage. Heel Nederland was in de ban
van de unieke AR-game. Jongeren trokken er massaal op uit om in groepjes of alleen op
zoek te gaan naar Pokémons. Kijkduin in Den Haag werd bestempeld als
Pokémon-hoofdstad van Nederland, vanwege de grote hoeveelheid zeldzame Pokémons.
Toen het gerucht eenmaal een eigen leven leidde, werd de gemeente door jongeren uit het
hele land overspoeld. Het was zelfs zo erg dat de gemeente Den Haag een rechtszaak
aanspande tegen uitgever Niantic.
 

2015 - #pgbalarm

Marije ten Broeke is de moeder van Pleun. Haar zoon heeft een progressieve spierziekte. In
2015 sloeg zij op Twitter alarm na aanhoudende problemen over het persoonsgebonden
budget met de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Haar hashtag #pgbalarm werd trending
topic en bleef dit een weekend lang. De ophef die ontstond, leidde tot een Kamerdebat
Kamerdebat over de automatiseringschaos bij de Sociale Verzekeringsbank.

Als er iets in de wereld gebeurt, vindt dit plaats op Twitter. Via het platform komen mensen
met elkaar in contact en krijgen ze de mogelijkheid om hun stem te laten horen aan
miljoenen anderen. De hashtag heeft het aanzienlijk makkelijker gemaakt om
gelijkgestemden te vinden. De afgelopen jaren zijn er veel bijzondere hashtags “geboren” en
deze lijst wordt alleen maar langer.
 

Bureaus

Marketing

Economisch