&.media group: Dit brengt het medialandschap in 2024

30-01-2024 (15:03) - Media

Het nieuwe jaar is van start, dus is het tijd om de balans op te maken en te kijken wat we kunnen verwachten op het gebied van content marketing dit jaar. Het team van &.media group zet haar bevindingen voor je op een rij.

Authenticiteit is al langer in toenemende mate van belang, maar zal dit jaar in Influencer Marketing, PR en content creatie nog verder de lucht in schieten. Consumenten zijn op zoek naar échte connecties en ervaringen, en haken af bij berichten met te doorzichtige commerciële doeleinden.

Drie manieren waarop dit naar voren kan komen

Trust the influencer - Laat de creators vrij in hun content creatie waar mogelijk. De influencers weten zelf het beste wat hun volgers willen zien en wat aansluit, en ook hun commerciële content moet hier dicht bij blijven.
Brand fit over stats - Waar voorheen veel op data gefocust werd gaan we dit jaar weer de nadruk op brand fit leggen: hoe dichter het merk bij de creators ligt, hoe ‘echter’ de content voelt.
Langdurige samenwerkingen - Creators kunnen door een langdurige samenwerking een consistente, oprechte boodschap overbrengen en een diepere relatie met hun volgers opbouwen

Social SEO

Social media nemen in steeds rapper tempo het stokje van zoekmachines zoals Google over. Wie leuke tips of de beste producten zoekt, tikt dit tegenwoordig niet meer in de Google search bar in, maar in die van TikTok, Instagram of andere social media platforms. Creators zijn dus nu het eerste contactpunt tussen het product en de consument, waardoor het voor merken dit jaar van het hoogste belang is om ook via deze platforms goed vindbaar te zijn. Social SEO is in 2024 een must. 

Personas

Op sociale media neemt de interesse in generieke content af, vooral bij Gen Alpha, die vooral nieuwe subculturen omarmt. Vooral op TikTok, een platform met diverse subculturen en unieke trends, is het cruciaal om content op maat te maken om deze doelgroepen te bereiken. Ook stelt deze generatie in toenemende mate bepaalde eisen aan content: wegens de problematiek van de huidige samenleving wordt er op social media meer verlangd naar plezier en luchtigheid, maar anderzijds ook naar content met een dieper verhaal. Deze combinatie van creativiteit en informativiteit speelt in 2024 de hoofdrol. 


Bureaus

Marketing

Economisch