Kinderen & mediaconsumptie: Youtube favoriet

24-04-2019 (09:44) - Media

Mediabureau Stroom uit Rotterdam onderzoekt  elke twee jaar hoe kinderen in de leeftijd van 3 tot 9 jaar met media omgaan. Waar het mediagedrag van volwassen langzaam verschuift, veranderd er veel in de mediaconsumptie van kids.


Meisjes kijken meer vlogs dan jongens. En het speelgoedboek is nog altijd veruit de belangrijkste inspiratiebron als het gaat om nieuw speelgoed. Twee opvallende uitkomsten uit het onderzoek dat mediabureau Stroom in eigen beheer heeft uitgevoerd. Het onderzoek geeft een gedetailleerd beeld van de gebruikte media, gebruiksmoment(en) en het gebruikte device(s). Voor het onderzoek zijn 519 kinderen in de leeftijd van 3- 9 jaar in een representatieve steekproef, op speelse wijze “ondervraagd” over hun online en offline mediagebruik met behulp van een speciaal ontwikkeld gamified onderzoek.


Wachtverzachten

Als we kijken naar de mediaconsumptie gedurende weekdagen, valt op dat ‘s middags gewoon spelen, nog altijd veruit favoriet is. Video kijken piekt als er gekookt wordt (53%) en in bed is lezen de allerbelangrijkste. Tijdens het weekend laat video kijken ook een piek zien in de ochtenduren. Dit mediagedrag bij kids is vooral gericht op ‘wachtverzachten’. Afleiding waardoor de ouders hun aandacht even ergens anders op kunnen richten. Vooral gamen is het nieuwe ‘wachtmedium’ of zoethoudertje. Video staat onder druk, als we het vergelijken met de cijfers uit 2016. Gamen op console en mobiel zijn juist in opkomst vergeleken met 2016.


Devices

TV komt onverminderd als populairste device uit de bus, gevolgd door tablet. Smartphone en gameconsole komen op en respectievelijke derde en vierde plaats. In het gebruik zien we dat tv voornamelijk iets is dat gezamenlijk met ouders en andere kinderen wordt bekeken. De tablet is de grootste als het gaat om zelfstandig gebruik.  


Kanalen & content

TV, YouTube en Netflix worden het meest bekeken. Het meest favoriete kanaal voor video content is YouTube, gevolgd door lineaire tv (Zapp, Nickelodeon, etc.) en dan pas Netflix. In 2016 was lineaire tv nog het meest favoriet. Van de doelgroep gebruikt 62% gedurende een week YouTube frequent, gevolgd door 59% tv en 38% Netflix. In 2016 keek 76% van de kids nog frequent naar lineaire tv gedurende de week, gevolgd door 43% naar YouTube en 20% naar Netflix. Substantiële verschuivingen derhalve.


Favoriete content op YouTube zijn Cartoons (50% kijkt deze op YouTube), korte video content (grappige filmpjes, poezenfilmpjes, videosnacks, etc. zijn goed voor 47%), vlogs (42%) en filmpjes over speelgoed (34%). Opvallend is dat meisjes 5 keer zoveel naar hobby video’s kijken als jongens (34% v.s. 7%) en 2 keer zoveel naar unboxing video’s (25% v.s. 12%). Ook vlogs zijn populairder bij de meisjes (53% vs 33%) Jongens daarentegen zijn in de meerderheid als het gaat om gaming video’s (32% v.s. 15%)


Bureaus

Marketing

Economisch