AdEx-onderzoek IAB Europe: 50% reclamebudget naar mobiel

07-06-2020 (19:04) - Media

In 2019 gaven adverteerders 64,8 miljard euro uit aan online reclame, twaalf procent meer dan in 2018. Voor 2020 verwacht IAB Europe een daling van 5,5 procent voor online advertising. Traditionele media verliezen naar verwachting  21 procent. Dit blijkt uit het jaarlijkse AdEx-onderzoek van IAB Europe.
 
In Nederland gaven adverteerders 2,3 miljard euro uit op online kanalen. Dat is 13,3 procent meer dan het jaar ervoor. Dat groeipercentage is al jaren vrij stabiel. De verwachting voor 2020 is echter een daling is van ongeveer tien procent als gevolg van het coronavirus.
 
Display-advertising is in Europa voor de tweede keer op rij groter dan search. Daarnaast gaat iets meer dan vijftig procent van de reclamebudgetten naar mobiele kanalen. Eenderde van de displayuitgaven in Europa gaat naar videoreclame. In Nederland is dat 28 procent, een toename van 22 procent ten opzichte van 2018. In 2020 en 2021 zal Europa op grote schaal afstappen van third party cookies voor trackingdoeleinden. In hoeverre dat impact krijgt op de reclamebudgetten blijft afwachten.
 
Voor meer informatie over het AdEx-onderzoek van IAB Europe, klik hier.

Bureaus

Marketing

Economisch