Vertrouwen in Europese advertentiemarkt lichtelijk gedaald

02-05-2019 (10:38) - Marketing

Het vertrouwen van bedrijven in de Europese advertentie- en marketingmarkt is lichtelijk gedaald, blijkt uit de laatste European Advertising Business Climate Index van EACA. Wel is de vraag naar advertentie diensten lichtelijk gestegen en is de verwachting van de werkgelegenheid positief. 


Het rapport, waarvoor bijna 1500 bedrijven zijn ondervraagd, laat zien dat het vertrouwen in de advertentiemarkt is gedaald van +6 naar +2.7 in het laatste kwartaal. Naar verwachtng zal de vraag naar advertentiediensten en de werkgelegenheid het komende kwartaal ook dalen. 


Het Verenigd Koninkrijk, de grootste advertentiemarkt in Europa, speelt daarin een belangrijke rol. De dreigende Brexit heeft vermoedelijk een behoorlijke impact op de Europese situatie. Het vertrouwen is onder meer het grootst in Duitsland en Frankrijk, al is de index ook in deze landen gedaald (respectievelijk van +19.2 naar +19 en van +3.5 naar -1.2).


litouwen

Opvallend is dat Litouwen nog steeds op het hoogste vertrouwen kan rekenen, al is de index gedaald ban +32.2 eind 2018 naar +27.2 begin 2019. Landen waarin het vertrouwen juist groeit zijn Griekenland (van -26.8 naar +3.5), Estland (van -3.1 naar +7.7) en Spanje (van +4.3 naar +13.3). 


'Deze resultaten laten een schommeling zien in een onzeker politiek klimaat voor bedrijven. In de komende weken en maanden, zullen we zien welke koers Brexit op zal gaan naast het Europese Parlement en de invloed zien van nationale verkiezingen in landen als Spanje, Denemarken en Griekenland', aldus Tamara Daltroff, EACA’s Director General.

 


Bureaus

Media

Economisch