Naturalis en Albert Heijn zetten insecten in de schijnwerpers

14-03-2019 (13:47) - Marketing

Vanaf maandag 18 maart zetten Naturalis Biodiversity Center en supermarktketen Albert Heijn samen insecten in de schijnwerpers. In de nieuwe spaarcampagne spelen insecten de hoofdrol en kunnen kinderen alles leren over het belang van tientallen meer én minder bekende insecten.
 

Naturalis weet al veel langer dat het slecht gaat met de biodiversiteit en de insecten in Nederland. Het kennisinstituut vindt het belangrijk dat iedereen die daar iets aan kan doen, dat ook weet. Albert Heijn realiseert zich als geen ander hoe belangrijk insecten zijn voor producten in de supermarkt: zonder insecten zouden er bijvoorbeeld geen aardappelen, groente en fruit meer zijn.
 

AH Insecten app

Onderdeel van de spaarcampagne is een educatief verzamelalbum waarin boeren en verschillende biologen, waaronder dr. Freek Vonk, je meenemen op insectensafari. Het album staat boordevol informatie over veertig verschillende insecten, hun kenmerken, natuurlijke leefomgeving en belang, bijvoorbeeld voor onze voedselvoorziening. In de bijbehorende AH Insecten app komen alle insecten in detail tot leven door middel van augmented reality (AR).


bestuiven groente en fruit

Met bijna een miljoen bekende soorten zijn insecten de grootste groep dieren op aarde. Ze zijn onmisbaar voor al het andere leven. Zo zijn ze niet alleen een voedselbron voor veel dieren maar zorgen ze ook voor bestuiving van planten waaronder groente en fruit. Bovendien beschermen ze onze gewassen tegen plagen. Het gaat echter niet goed met de insecten; veel insectensoorten hebben het moeilijk en zouden in de komende decennia kunnen uitsterven. Ook in Nederland is er sprake van een sterke achteruitgang van onder meer bijen en dagvlinders. 
 

Nationale Bijentelling

Daarom roepen Naturalis, Albert Heijn en dr. Freek Vonk iedereen op om mee te tellen tijdens de Nationale Bijentelling in het weekend van 13 en 14 april. Hoe meer we over bijen en hommels weten, hoe beter we ze kunnen helpen. En dat is nodig, want de 360 soorten bijen en hommels die in Nederland leven zijn kwetsbaar en hebben het zwaar. De helft van alle soorten is bedreigd. Daarom is het voor de natuur en landbouw inmiddels belangrijk om meer rekening met ze te houden. 
 

alternatieve teeltmethoden 

Anita Scholte op Reimer, directeur Kwaliteit & Duurzaamheid bij Albert Heijn is een groot voorstander van alternatieve teeltmethoden waardoor nuttige insecten en verstuivers beter hun werk doen. “We werken al jaren succesvol samen met onze telers en met partners als Natuur & Milieu om het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen stap voor stap drastisch te verminderen. Ook stimuleren we bijvoorbeeld onze aardappeltelers om jaarlijks kilometers akkerranden in te zaaien met een speciaal mengsel van bloemen en kruiden.”
 
Zo neemt de biodiversiteit rondom de akkers toe en trekken de boeren natuurlijke ‘bestrijders’ als lieveheersbeestjes en sluipwespen aan, en belangrijke verstuivers als wilde bijen. Scholte op Reimer wijst op het belang hiervan: “Insecten hebben alles te maken met ons eten. Zonder bijen en zweefvliegen is het telen van appels en peren een stuk lastiger. Zonder hommels zijn er geen tomaten en is er geen tomatensaus voor pizza’s.” 
 

plaatjes en tattoos sparen

Van 18 maart tot en met 14 april zijn er insectenplaatjes en -tattoos te sparen bij Albert Heijn. Voor elke 10 euro aan boodschappen ontvang je een setje van twee insectenplaatjes en een insectenplaktattoo. Het verzamelalbum kost EUR 1,49 en is verkrijgbaar in iedere AH-winkel. De AH Insectenapp vind je in de Apple App Store en Google Play.
 

Bureaus

Media

Economisch