Meekijken in het hoofd van de consument: het kan nu

02-07-2019 (11:49) - Marketing

Meekijken in iemands hoofd en meten hoe diegene reageert op een commercial, het klinkt als science fiction, maar volgens onderzoekers van de Erasmus Universiteit kan dat nu. 
 
Een onderzoeksteam van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) ontwikkelde een methode waarmee kan worden gemeten hoe mensen reageren op een trailer van een film of een commercial. Als het ook echt werkt, zou deze methode heel waardevol kunnen zijn voor het bedrijfsleven voor het meten van consumentenervaringen.


Emoties meten

Esther Eijlers, dr. Maarten Boksem en hoogleraar Ale Smidts van RSM stellen dat ze met hun nieuwe methode van seconde tot seconde emoties in de hersenen kunnen meten met behulp van elektro-encefalografie (EEG). Ze verzamelden EEG-gegevens van 40 studenten terwijl  zij korte video's bekeken. Blijdschap, verdriet, angst en afkeer werden elk in vijf korte video's door de deelnemers ervaren. Met machine learning technologie werden aan elke van de vier emoties een bepaalde frequentie en topografie van het EEG-signaal toegeschreven.
 
Esther Eijlers: 'Een mooie illustratie dat het ontwikkelde classificatie-algoritme inderdaad werkt, zagen we toen we deelnemers een stukje van de Pixar-animatiefilm 'Up' lieten zien. In de video wordt het verhaal verteld van een man en vrouw die veel ups en downs meemaken, trouwen en samen oud worden. We hadden een classificatie gemaakt in welke seconden deelnemers zich blij of verdrietig zouden voelen tijdens het bekijken van de video. Het bleek dat de emotionele reactie die we voorspeld hadden op basis van het algoritme van onze EEG-gegevens, overeenkwam met de positieve en negatieve stukken uit de verhaallijn.'
 
De methode is gepubliceerd in het tijdschrift PlosOne. De universiteit schrijft in een persbericht: 'Het meten van emoties is altijd al lastig geweest. Mensen zijn niet altijd eerlijk over hoe ze zich voelen en zelfs als ze dat wel zijn, is het vaak lastig om deze gevoelens onder woorden te brengen, vooral op het moment dat deze emotie ervaren wordt.'
 
Door de publicatie is de methode nu ook beschikbaar om commercieel toegepast te worden.


Bureaus

Media

Economisch