Grote bedrijven ondermaats in digitale interactie

25-10-2018 (16:22) - Marketing

Uit onderzoek blijkt dat de grote bedrijven vaak niet in staat zijn om hun marketingcampagnes over de verschillende kanalen consistent in te richten. Vooral tussen verschillende regio’s bestaan er grote verschillen in de manier waarop bedrijven zich online presenteren.


Dat blijkt uit de Marketing Engagement Index van LEWIS. De analyse laat zien dat een groot deel van de driehonderd grootste bedrijven ter wereld er niet in slaagt om hun marketingmix in te richten als een samenhangend geheel. 

 

nieuwe uitdaging

Giles Peddy, SVP EMEA bij LEWIS: "Consistente engagement met klanten is de nieuwste grote uitdaging voor marketeers. Wij zijn ervan overtuigd dat bedrijven hun marketingactiviteiten beter moeten integreren en de resultaten moeten meten als een collectief en niet als een verzameling van losse acties. Er is een nieuwe trend opkomend in marketing, genaamd Quantified Engagement, wat betekent dat je kijkt naar de marketingmix als één geheel. " 

 

ondermaats

Ondanks de vraag naar een uniforme engagement binnen verschillende kanalen, blijven merken werken in aparte afdelingen, waardoor klanten in verschillende regio’s en via verschillende kanalen andere ervaringen hebben. Zo blijkt dat veel bedrijven geen gebruik van mechanismen voor de optimalisatie van tag management en de personalisatie van paid content. Ook wordt social media nog teveel ingezet voor eenzijdige communicatie. De hackbaarheid van websites ligt ook hoger dan verwacht. Bijna 20 procent van de bedrijven in de Verenigde Staten gebruikt nog HTTP in plaats van HTTPS.


Bedrijven die het goed doen zijn Microsoft (eerste plaats) en Bank of America op de tweede plaats. Intel op drie. Vijf organisaties uit de top 10 komen uit de financiële sector, en drie merken komen van buiten de VS. Daarvan komen er twee uit Nederland: Unilever en Shell.

 

lokaal

Ook in Nederland deed LEWIS onderzoek. Het online betaalbedrijf Adyen steekt met kop en schouder boven de rest uit als het gaat om digitale interactie. Adyen blinkt in zijn marketingmix uit op het gebied van social media, optimalisatie voor mobiel (waaronder een eigen app) en SEO. Door een sterke focus op social media, heeft BUX een tweede plek verdiend in deze tlijst. Het bedrijf is zowel via social media als via traditionele media dicht bij de klant. De volledige lijst is hier te vinden. 
 

 

 


Bureaus

Media

Economisch