Digitale reclame grootste marktaandeel in Nederland

09-07-2019 (09:56) - Marketing

Digitale reclame heeft ook in 2018 traditionele mediatypen als tv, radio en print ver achter zich gelaten. Search houdt het grootste marktaandeel. Er gaat steeds meer marketingbudget naar influencers en de populariteit van banners neemt af. Dat blijkt uit cijfers van de Online Ad Spend Study 2018, dat Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland.  
 
Het marktaandeel van digital advertising steeg zoals verwacht in 2018 nog meer. Inmiddels wordt door adverteerders jaarlijks bijna twee miljard euro van het marketingbudget aan digitaal adverteren besteed. Vooral de kleinere, meer gespecialiseerde spelers en globale partijen hebben van de digitale groei geprofiteerd.
 

Search grootste aandeel

Zoekadvertenties groeiden met 10 procent het sterkst. Search blijft hierdoor de grootste categorie in online advertising. Het onderzoek toont volgens IAB Nederland aan dat digitaal een steeds stabielere factor is binnen de mediamix. Nieuw in de Ad Spend Study is het influencersaandeel, dat direct een sterke groei laat zien, al is het absolute deel binnen het totale marketingbudget nog beperkt.  Was het marktaandeel van Digital Out of Home-advertising in 2016 nog maar  vijf procent, in 2017 liet het al meer dan een verdubbeling van de groei zien met maar liefst 116 procent. Conform de verwachting is deze groei in 2018 voortgezet met 90 procent.
 
De vandaag gepresenteerde cijfers geven enkel een overzicht van de belangrijkste groeicijfers binnen een aantal segmenten van de digitale ad spend-markt. Dit omdat de Online Ad Spend Study is samengevoegd met het CMO-onderzoek. Het volledige rapport zal tijdens het congres How To Make It Work op 3 september worden gepresenteerd.


Bureaus

Media

Economisch