Dept en bol.com lanceren interactief Sinterklaasverhaal via Google Assistant

11-11-2019 (16:36) - Marketing

Dept en bol.com lanceren Hulppiet, een interactief en gepersonaliseerd Sinterklaasverhaal waarin kinderen met stembesturing op stap gaan met de goedheiligman. Via bol.com in de Google Assistant komen kinderen in contact met Sinterklaas, waarna zij op basis van hun eigen voorkeuren een gepersonaliseerd verhaal doorlopen.
 
Op avontuur komen ze verschillende herkenbare plekken uit de buurt van hun keuze tegen, zoals de plaatselijke school of sportclub. Het doel van ieder verhaal: Sinterklaas helpen cadeautjes af te leveren, omdat de Pieten al dagenlang verstoppertje spelen.
 
Het verhaal, geschreven door Spiekpietjes-auteur Thaïs Vanderheyden, kent verschillende avonturen. De stem van Sinterklaas is ingesproken door Bram van der Vlugt, die tussen 1986 en 2010 Sinterklaas vertolkte tijdens de officiële landelijke intocht. Voor velen onder ons: de échte Sinterklaas.
 
Het avontuur stopt niet nadat het cadeautje is afgeleverd, want met goedkeuring van hun ouders, krijgen kinderen na afloop digitaal een door Sinterklaas ondertekende oorkonde toegestuurd. Ook ontvangen ze hun persoonlijke verhaal als pdf, met daarin custom-made illustraties van de Rotterdamse illustrator Levi Jacob.
 
Bob Toorenaar, associate creative director bij Dept: “Met Hulppiet combineren we de magie van Sinterklaas met de magie van stembesturing. Het resultaat is een unieke ervaring waarmee we de droom van ieder kind (en stiekem iedere volwassene), Sinterklaas helpen met het bezorgen van alle cadeautjes, tot leven wekken. Het is te gek om te zien hoe kinderen op het verhaal reageren en ik hoop en denk écht dat we het Sinterklaasfeest dit jaar nog iets onvergetelijker maken.”
 
Cécile van den Heuvel, campagnemanager bij bol.com: “Wij snappen hoe belangrijk het voor Nederlandse en Vlaamse ouders is om het Sinterklaasfeest zo magisch mogelijk te maken. Daar willen we ze bij helpen, en niet alleen door het juiste cadeautje op de juiste plek af te leveren. Met Hulppiet maken we Sinterklaas op een bijzondere manier toegankelijk voor Nederlandse en Vlaamse kinderen. Daarnaast vinden we het geweldig om de allerjongste generatie spelenderwijs in aanraking te laten komen met een techniek die de komende jaren een steeds grotere rol in onze levens gaat vervullen.”
 
Nathan Coppens, head of innovation bij Dept: “Om alle kinderen een persoonlijk verhaal te kunnen bieden, zijn enkele API’s ontwikkeld om zeer snel gepersonaliseerde data aan de bot aan te kunnen leveren. Denk aan straatnamen, namen van voetbalclubs en het actuele weer. Door het opnemen van deze data in het verhaal creëren we een uniek en realistisch verhaal waarin de kinderen zich volledig in kunnen leven.”
 
In de videoboodschap, die de komende weken in de bioscoop, online en op tv te zien is, roept Sinterklaas de kinderen persoonlijk op om hem uit de brand te helpen.
 
Hulppiet is onderdeel van de overkoepelende Sinterklaascampagne van bol.com, die werd afgetrapt met de introductie van Het Grote Speelgoedboek in september. 

Bureaus

Media

Economisch