Budgetten voor eventmarketing in de lift

30-08-2019 (11:31) - Marketing

Het jaarlijkse Opdrachtgeversonderzoek van branchevereniging IDEA toont een groeitrend in de Nederlandse eventmarketing en livecommunicatie. Het aantal evenementen stijgt en de budgetten nemen toe. Dit blijkt uitonderzoek van onderzoeksbureau Effectmeting in opdracht van IDEA.
 
 “De resultaten laten zien dat livecommunicatie stevig is verankerd in de communicatiestrategie van moderne merken en organisaties”, zegt Maarten Schram, managing director van IDEA. “80 procent van de opdrachtgevers geeft aan dat livecommunicatie en eventmarketing binnen hun bedrijf een volledig geïntegreerd onderdeel is van de marketingmix.”
 

Toename events

Het groeiende aandeel van livecommunicatie in de marketingmix vertaalt zich in de toename van het aantal events. 30 procent van de opdrachtgevers geeft aan in 2019 meer evenementen te hebben georganiseerd. Voor ruim 50 procent is het aantal events gelijk gebleven.
 

Hogere budgetten

Ook de budgetten geven een stabiel en positief beeld. 33 procent van de bedrijven zegt in 2019 meer aan eventmarketing en livecommunicatie te hebben besteed. Bij 50 procent van de opdrachtgevers is het budget gelijk gebleven. Voor 2020 zal deze trend zich volgens de onderzochte bedrijven voortzetten: bij 85 procent van de opdrachtgevers zullen de budgetten stijgen of gelijk blijven.
 

Verdere professionalisering

De groei in livecommunicatie benadrukt volgens IDEA het belang van verdere professionalisering van de sector. Om de kwaliteit van Nederlandse eventindustrie te borgen, komen alleen bureaus die voldoen aan strenge eisen op het gebied van financiële stabiliteit, betrouwbaarheid en vakmanschap in aanmerking voor het IDEA-lidmaatschap en het bijbehorende keurmerk. Dit najaar lanceert IDEA een campagne, waarin de keurmerkwerking van het lidmaatschap wordt toegelicht. 
 

Bureaus

Media

Economisch