Bonduelle start campagne “Een verrassende blik op blik”

12-09-2019 (13:21) - Marketing

Uit onderzoek blijkt dat tweederde van de Nederlanders niet weet dat blik eindeloos recyclebaar is, terwijl 59% een recyclebare verpakking wél heel belangrijk vindt. Daarom start Bonduelle deze week een campagne om consumenten bewust te maken van de zeer goede recyclebaarheid van blik.  
 
96% van alle stalen blikjes wordt daadwerkelijk gerecycled, omdat ze in iedere afvalstroom met magneten eruit worden uitgevist. Blik is hiermee de meest gerecyclede verpakking, alleen weten veel te weinig mensen dit. 
 
Veel mensen weten niet dat blik eindeloos recyclebaar is. Dat blijkt uit nieuw onderzoek dat SAMR Marktvinders in samenwerking met Schuttelaar & Partners voor Bonduelle heeft uitgevoerd. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 9% van de consumenten lang houdbare groenten in blikverpakkingen koopt omdat blik recyclebaar is, terwijl 59% een duurzame verpakking belangrijk vindt. Slechts 35% van alle respondenten denkt dat blik eindeloos recyclebaar is. Minder dan de helft denkt dat blik duurzamer is dan plastic. Ook zegt 78% van de consumenten die normaliter verse groenten kopen, vaker groente in blik te kopen als het duurzamer is dan vers. 
 

Blik op de kaart 

Hoogste tijd om de Nederlandse consument alles over de recyclebaarheid van blik te vertellen. Daarom zet Bonduelle vanaf deze week blik nadrukkelijk op de kaart met een bewustwordingscampagne op social media waarin de misvattingen rondom blik worden rechtgezet. Ook op de winkelvloer is de campagne duidelijk zichtbaar en brengt het groentemerk de boodschap ‘blik eindeloos recyclebaar’ via miljoenen Bonduelle blikken naar buiten. De bewustwordingscampagne duurt tot en met het eind van dit jaar. 
 

Bijna 100% van alle blikken wordt gerecycled 

Blik wordt niet voor niets de recyclingkampioen van Nederland genoemd. Liefst 96% van alle stalen blikjes in Nederland komt weer terug als staal, vanwege het feit dat het niet uitmaakt hoe je ze na gebruik weggooit. Grote magneten vissen de stalen blikjes uit het PMD of restafval, waarna ze weer naar de staalfabriek gebracht worden. Tijdens dit recyclingproces blijft de kwaliteit van staal behouden en kan het keer op keer opnieuw worden gebruikt. “Blik is een heel mooi voorbeeld van een circulaire verpakking en dat weten nog veel te weinig mensen”, zegt Friek van Helden, Innovation Manager van Bonduelle Retail Benelux. 
 

Over het onderzoek

In totaal hebben 993 respondenten in juni 2019 deelgenomen aan de online vragenlijst. Zij vertegenwoordigen een representatieve steekproef van Nederlanders in de leeftijd van minimaal 18 jaar. De belangrijkste onderzoeksresultaten zijn hier te vinden. 
 

Credits

Verantwoordelijk voor de campagne
Bonduelle Nederland: Ilonka Audenaerde, Lianne Hanenberg, Friek van Helden, Roel Goudsmits
Social media concept: Your Social
Mediabureau: Wavemaker

Bureaus

Media

Economisch