Steeds meer Nederlanders kennen privacywet AVG

03-12-2019 (10:14) - Economisch

Steeds meer Nederlanders kennen de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Ook weten ze beter welke rechten ze aan de privacywetgeving kunnen ontlenen. Dat blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2019, een door GFK uitgevoerd onderzoek onder ruim 1.000 respondenten.
 
Het aantal ondervraagden dat de AVG kent is toegenomen van 28 procent in 2018 naar 69 procent in 2019. Uit het onderzoek blijkt verder dat een meerderheid van de Nederlanders zich zorgen over zijn of haar online privacy maakt, al is dit percentage wel gedaald van 65 procent in de Privacy Monitor 2018 naar 58 procent in 2019. Tegelijkertijd heeft driekwart van de ondervraagden begrip voor de databehoefte van bedrijven en organisaties: zij snappen dat organisaties informatie over hen willen verzamelen, bijvoorbeeld dat hun zoekgedrag wordt geanalyseerd voor het verbeteren van de dienstverlening of het effectiever maken van marketingactiviteiten. 61 procent geeft daarnaast aan tevreden te zijn met de hoeveelheid gegevens die hij of zij op dit moment deelt met organisaties.
 

Balans kan beter

Toch zien weinig consumenten vooralsnog de voordelen van het delen van persoonlijke gegevens. Slechts 29 procent van de ondervraagden heeft het gevoel een betere dienstverlening te krijgen als een organisatie meer persoonlijke kennis heeft, terwijl een meerderheid in dat geval wel een betere dienstverlening verwacht. Bovendien vindt maar liefst 90 procent van de ondervraagden dat het bedrijfsleven meer profiteert van data-uitwisseling dan de consument. 
 

Transparantie belangrijk

Een ruime meerderheid van de ondervraagden (88 procent) wil ook meer controle over de eigen gegevens. Ruim de helft heeft bijvoorbeeld het idee dat zij niet kunnen voorkomen dat bedrijven hun gegevens delen met derden of informatie over hen verzamelen. Volgens de AVG hebben mensen dit recht echter wel degelijk. De AVG verplicht organisaties om transparant te zijn over hoe gegevens worden gebruikt en hier in begrijpelijke taal over te communiceren. Bijna alle ondervraagden vinden het erg belangrijk dat bedrijven zich hieraan houden (94 procent vindt transparantie belangrijk, 93 procent begrijpelijke taal). Ze verwachten zelfs dat organisaties verder gaan dan deze wettelijke verplichtingen. Ze vinden dat de voordelen van de gegevensverstrekking duidelijker gemaakt moet worden en willen flexibeler kunnen bepalen welke gegevens zij wel of niet delen.
 

Vertrouwen

Bij het bepalen of ze gegevens willen delen is vertrouwen voor Nederlanders veruit de belangrijkste voorwaarde. 37 procent van de ondervraagden noemt dit als allerbelangrijkste motief en bij 52 procent staat het in de top drie. Artsen krijgen het meeste vertrouwen bij het gebruiken van persoonlijke gegevens (89 procent), maar ook banken (54 procent) en overheidsinstanties (53 procent) worden door een meerderheid van de ondervraagden vertrouwd.
 
Bekijk hier de volledige DDMA Privacy Monitor 2019. 

Bureaus

Media

Marketing