'Omzetdalingen en versnelde digitale transitie door coronacrisis'

09-06-2020 (10:04) - Economisch

Het merendeel van de organisaties in de Nederlandse data-driven marketingsector hebben sinds het begin van de coronacrisis hun omzet zien dalen of stagneren. Dat blijkt uit de DDMA Barometer, waarvoor 70 leden van branchevereniging DDMA zijn ondervraagd.
 
Bij 44 procent van de organisaties is de omzet gedaald en bij 41 procent is de omzet gelijk gebleven. 63 procent van de bedrijven verwacht dat data een nog grotere rol gaat spelen in marketingactiviteiten. 89 procent van de ondervraagde leden verwacht dat digitale transities in een stroomversnelling zullen komen door de coronacrisis. Meer dan de helft van de bedrijven (53%) verwacht dat consumenten deze versnelde transitie moeiteloos kunnen bijbenen.
 

Privacy

Privacy en gegevensbescherming blijven voor een ruime meerderheid van de organisaties belangrijke onderwerpen: 69 procent zegt dat de crisis dan ook geen aanleiding vormt om minder kritisch te kijken naar privacy, 16 procent geeft aan hier nu wel wat minder aandacht voor te hebben.
 

Financiële gevolgen

Meer dan 80 procent van de respondenten verwacht negatieve economische gevolgen van de coronacrisis. Zo houdt 60 procent rekeningen een omzetdaling de komende drie maanden. Wat dit betekent voor de eigen overlevingskansen op lange termijn, is voor een grote groep (41%) lastig in te schatten. Een derde van de bedrijven geeft aan dat het financieel nog meer dan 12 maanden vooruit kan. Bij bijna de helft van de organisaties (49%) zijn de marketingbudgetten vooralsnog gelijk gebleven, 42% geeft aan dat de budgetten zijn gedaald. Investeringen in marketing en service gaan bij 41% van de organisaties gewoon door volgens plan, terwijl 44% de investeringen juist uitstelt. 
 

Lichtpuntjes

Diana Janssen, directeur DDMA: ‘De klappen zijn fors, maar er zijn ook lichtpuntjes. Veel organisaties hebben geleerd van de vorige crisis en houden hun marketingbudgetten nu op peil. Een aantal organisaties haalt geplande investeringen zelfs naar voren. De versnelde digitale adoptie en de verder groeiende rol van data in marketing tonen bovendien ook het toekomstbestendige karakter van onze sector.’
 
Download hier het hele rapport.
 
 
Foto: DDMA.nl

Bureaus

Media

Marketing