Mode sluit 1e halfjaar van 2020 af met negatieve omzetontwikkeling van 18,5%

22-07-2020 (12:41) - Economisch

Mode sluit het eerste halfjaar van 2020 af met een negatieve omzetontwikkeling van 18,5% ondanks een omzetplus voor online. Dat blijkt uit de INretail GfK FashionScan.
 
Na de afgekondigde versoepelingen van de coronamaatregelen nam het aantal bezoekers in de winkelstraten langzaam weer toe. Deze toename leidde tot een kleine stap in de goede richting maar desalniettemin komt offline uit op een omzetdaling van 32,8%. Online sluit daartegenover het eerste halfjaar van 2020 af met een omzetplus van 10,1%.
 
Sinds de start van de intelligente lockdown was formal wear overbodig geworden en dat is duidelijk terug te zien in de cijfers van het tweede kwartaal, heren bovenmode. De verkoop van blazers nam af met 47,9%, broeken noteerde een min van 43,9% en jassen laat een omzetdaling van 39,5% zien. Mannen hadden duidelijk even een minder grote behoefte aan representatieve kleding en heren bovenmode sluit het tweede kwartaal dan ook af met een min van 32,3%.
 
“We zien dat de winkels die gesloten waren opstartproblemen ervoeren, hierin was vooral april met -38,7% een beroerde maand. Opvallend is de omzetgroei bij online kanalen en daarmee de (tijdelijke) verandering in consumentengedrag.” Edwin Belt, Branchespecialist mode, INretail.
 
Opstartproblemen, na de versoepelende maatregelen, zijn terug te lezen in de omzetcijfers van het tweede kwartaal van 2020. De offline omzet daalde over deze periode met 43,9%, online liet hier een omzetstijging zien van 18,8%. 

Bureaus

Media

Marketing