KPN kapt geheime verkoopgesprekken XS4ALL af, actiecomité kondigt crowdfunding nieuwe provider aan

26-09-2019 (10:18) - Economisch

Vorige week donderdag kondigde KPN aan dat het bedrijf toch wil doorzetten met de integratie van XS4ALL. Het actiecomité XS4ALL Moet Blijven stuurde naar aanleiding van deze en andere gebeurtenissen op die dag een brief naar de Ondernemingsraad van XS4ALL. Deze brief wordt hierbij ook publiek gemaakt.

  

Aan: Ondernemingsraad XS4ALL

Van: Actiecomité XS4ALL Moet Blijven

Datum: 25 september 2019

Beste leden van de Ondernemingsraad van XS4ALL,

Op donderdag 19 september jongstleden stuurde KPN een persbericht uit waarin werd gemeld dat 'het management van XS4ALL' vasthoudt aan het plan XS4ALL samen te voegen met KPN. Na dit persbericht werden ook alle klanten van XS4ALL gemaild door Jörg Kramer, die zichzelf presenteerde als 'directeur van XS4ALL'. Dit heeft voor grote verwarring gezorgd bij klanten, waarvan er veel denken dat dit betekent dat XS4ALL het bijltje er bij neer heeft gegooid. Veel klanten weten niet dat Kramer in dienst is van KPN, en door KPN ná het besluit tot integratie in januari bij XS4ALL is gepositioneerd als directeur om die integratie uit te gaan voeren. Tevens weten veel klanten niet dat 'het management' van XS4ALL langzamerhand geheel wordt vervangen door KPN. De CEO, CCO en klantcontactmanager waren eerder al opgestapt, we begrepen dat nu ook de CTO vertrekt, vanwege het voorgenomen besluit van KPN.

Dat de gewone medewerkers bij XS4ALL nog steeds fel gekant zijn tegen de integratie, werd in de mail naar klanten bewust buiten beeld gehouden. Tevens werd de argumentatie van klanten en medewerkers afgeserveerd als zijnde 'emotioneel'. KPN begrijpt nog steeds niet dat het niet om emotie gaat, maar om betrokkenheid. Met deze brief willen wij daarom de medewerkers in de eerste plaats een hart onder de riem steken: wij steunen jullie nog steeds! Weet hierbij aub ook dat de 54.000 ondertekenaars van de petitie niet zomaar sympathisanten zijn: op basis van ip-adressen en mailadressen waarmee getekend is, kunnen wij zien dat ruim 75% aantoonbaar XS4ALL-klant is. Mensen die vanaf hun werk of met een hotmailadres hebben getekend kunnen natuurlijk óók nog XS4ALL-klant zijn, maar driekwart is het zeker.

Daarnaast achten wij het ook belangrijk voor de Ondernemingsraad om te weten waarom we als actiecomité de afgelopen maanden relatief stil zijn geweest rondom ons 'Plan B', het plan dat we uit zouden rollen als KPN de plannen voor integratie van XS4ALL door zou zetten. De reden hiervoor is vrij simpel: net als jullie hebben wij er altijd de voorkeur voor gehad dat XS4ALL zelfstandig zou kunnen blijven voortbestaan. Wij zijn daarom op 24 april in gesprek gegaan met de KPN-top, waarbij onder andere CEO Maximo Ibarra, Chief Consumer Market Jean-Pascal van Overbeke, Chief Technology & Digital Officer Babak Fouladi en Chief Startegy Officer Wouter Stammeijer bij aanwezig waren. Hier hebben wij voor de tweede keer voorgesteld om XS4ALL te verkopen. In januari hadden wij dit ook al voorgesteld aan Jean-Pascal van Overbeke, maar die gaf toen aan niet te willen verkopen, 'omdat KPN niet zijn eigen concurrent wilde creëren.' In dit tweede gesprek gaven wij aan hoe er een win-win-win situatie gecreëerd kon worden voor klanten, medewerkers én KPN. Ons voorstel was om XS4ALL te verkopen, waarbij langdurige afspraken gemaakt konden worden over afname van wba-contracten, waardoor XS4ALL klanten nog wel gebruik zouden maken van de KPN-infrastructuur. Op deze wijze zou XS4ALL kunnen blijven bestaan, wat goed is voor de klanten, zouden medewerkers hun werk houden en zou KPN wel de lusten (inkomsten) krijgen van XS4ALL, maar niet meer de lasten. KPN zou ons voorstel intern bespreken en binnen twee weken terugkoppelen.

De twee weken werden er uiteindelijk zes. Maar dit keer bleek er wel ruimte voor het bespreken van een mogelijke verkoop van XS4ALL. Op 3 juni was er een vervolggesprek waarin Maximo Ibarra aangaf dat XS4ALL niet in de etalage zou worden gezet, maar dat wij als actiecomité 'één à twee' investeerders aan mochten brengen. Dit moest dan wel snel gebeuren. Binnen een week brachten wij zoals afgesproken met KPN twee investeerders in contact met de afdeling Mergers & Acquisitions (M&A) van KPN, waarna non disclosure agreements werden getekend. Eén van de twee partijen werd in een vroeg stadium door KPN afgewezen omdat zij teveel concurrerende krachten daarin samengebald zagen. De andere kandidaat heeft van KPN een financieel informatiepakket ontvangen zodat zij een bod konden uitbrengen. Dit is ook gebeurd. Maar daarna bleef het stil. Tot afgelopen donderdag, toen vrijwel direct na de publieke bekendmaking door KPN van het voornemen om toch door te zetten met de migratie het actiecomité en de investeerder werden gebeld door KPN met de mededeling dat de verkoopgesprekken per direct zouden worden stopgezet. Een duidelijke reden voor het stopzetten werd niet gegeven anders dan dat men toch de integratie wilde voortzetten.

Wij zijn uiteraard zeer teleurgesteld in de opstelling van KPN. Wij vinden het onbegrijpelijk dat KPN niet voor deze optie kiest, temeer omdat KPN naar verluidt nog honderden miljoenen euro’s nodig heeft om glasvezel volledig uit te kunnen rollen. Niemand weet waar dat geld anders vandaan moet komen.

Het is nu vijf maanden geleden dat de gesprekken met KPN over de verkoop begonnen, en al die tijd heeft de ontwikkeling van Plan B dus op een lager pitje gestaan bij ons. Wij hadden hoop op een verstandig besluit van KPN. Nu daar helaas geen sprake van lijkt te zijn, gaat de rem er weer af. Wij gaan nu vol voor Plan B, waarvoor wij op korte termijn met een crowdfundingactie zullen komen.

In de tussentijd wensen wij jullie veel sterkte toe in de mogelijke juridische strijd met KPN. Wij hopen dat jullie deze winnen, zodat XS4ALL alsnog kan blijven bestaan. Maar zo niet, dan zijn zowel klanten als (zoveel mogelijk) medewerkers welkom bij het alternatief dat wij nu samen met klanten, sympathisanten, (oud-)medewerkers en meerdere partners aan het opbouwen zijn.

Met vriendelijke groet,

Kirsten Verdel, Sjoera Nas, Anco Scholte ter Horst, Doke Pelleboer en Marleen Stikker

Namens actiecomité XS4ALL Moet Blijven

 

 


Bureaus

Media

Marketing