INretail: flinke omzetstijging woonbranche in tweede kwartaal

28-07-2020 (14:48) - Economisch

De woonbranche zit weer in de lift. In het tweede kwartaal van 2020 is de omzet van de branche met 16,3 procent gestegen. Dat blijkt uit de omzetmonitor van INretail, de brancheorganisatie retail non-food.
 
Door de intelligente lockdown daalde de omzet aanvankelijk flink (-10,3 procent). Juni bracht goed nieuws voor de woonretailers: een stijging van de omzet van gemiddeld +27 procent. ‘Thuis wordt, juist nu, steeds belangrijker en dat zien we terug in de cijfers’, aldus Bert-Jan van der Stelt, branchespecialist Wonen van INretail. In het begin van de coronacrisis was het devies: thuisblijven en thuiswerken. Vanaf dat moment maakten we van ons ‘thuis’ een comfortabele en veilige omgeving waar gewerkt en geleefd wordt. We gingen niet meer uit, bijeenkomsten werden afgelast en vakantieplannen uitgesteld. ‘Verthuizen’, de trend om te investeren in (t)huis, is door de coronacrisis nog verder is versterkt en is een verklaring voor de omzetstijging.
 

Pieken en dalen

De maand maart was slecht voor veel retailers, ook in de woonbranche. De lege winkelstraten en woonboulevards zorgden ervoor dat de orderintake soms zelfs meer dan halveerde. Aan de andere kant was  er een toename in de online omzet. Zeker op het gebied van minder dure meubels en woonaccessoires. Na het weekend van Pasen verbeterde de situatie snel. In april kon een omzetstijging van 3,6 procent genoteerd worden, in mei 16,5 procent en in juni zelfs 27,1 procent. Bijna 80 procent van de woonwinkels realiseerde in het tweede kwartaal een omzetstijging. Cumulatief staat de woonbranche nu voor de eerste 6 maanden van dit jaar op een plus van bijna 11 procent.
 

Vooruitkijken

De coronacrisis heeft een enorme impact op onze economie. Dat maakt ver vooruitkijken lastig. ‘Met het sterke tweede kwartaal achter ons en de toegenomen aandacht voor ‘thuis’, ben ik optimistisch voor het derde en vierde kwartaal. Mits de overheid niet gedwongen wordt nieuwe beperkende maatregelen in te voeren’, aldus Van der Stelt.

 


Bureaus

Media

Marketing