Gemak belangrijker dan veiligheid voor Nederlandse online shoppers

24-07-2019 (14:55) - Economisch

Nederlanders vinden veiligheid tijdens het online winkelen minder belangrijk dan andere Europeanen. Dat blijkt uit onderzoek van financiële dienstverlener GoCardless.

 
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse consumenten tijdens het online shoppen worden verscheurd tussen de keuze voor gemak en veiligheid - maar uiteindelijk wint gemak. Zo geeft de helft van de Nederlandse ondervraagden aan dat 'snelheid en betaalgemak’ de belangrijkste factor is bij online aankopen, vergeleken met minder dan een vijfde in Spanje (17 procent) en een derde in Frankrijk (32 procent) en Duitsland (33 procent). Het onderzoek werd uitgevoerd onder 6.000 online shoppers in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Spanje en Italië.  


Fraude

Verder hechten Nederlandse shoppers het minst aan veiligheid bij het online afrekenen. Slechts 46 procent vindt security het meest belangrijk bij het selecteren van een webwinkel, terwijl Franse shoppers met 62 procent de grootste voorkeur voor beveiliging laten zien, gevolgd door Duitse (61 procent), Spaanse (58 procent) en Britse (55 procent) shoppers. Nederlanders blijken ook minder moeite te hebben met het delen van persoonlijke informatie om hen te beschermen tegen fraude. 52 procent van de consumenten voelt zich comfortabel met het afgeven van biometrische informatie zoals een vingerafdruk, vergeleken met 31 procent in de rest van Europa.
 
Het onderzoek is uitgevoerd in aanloop naar de invoering van Strong Customer Authentication (SCA); een Europees tweefase verificatieproces dat vanaf september 2019 in werking treedt als onderdeel van de PSD2 wet- en regelgeving. Vanaf die datum moeten online shoppers twee soorten beveiligingsinformatie, zoals een wachtwoord èn een mobiel nummer, verstrekken om een online aankoop te verifiëren. Dit om de veiligheid van online betaalkaarttransacties te verhogen en fraude met betaalkaarten te verminderen.

Bureaus

Media

Marketing