Diversiteit op de werkvloer is meer dan een ethische keuze

17-12-2018 (11:58) - Economisch

De meeste bedrijven zien het belang van diversiteit op de werkvloer wel in, toch is dit op de werkvloer nog lang niet altijd terug te zien. Dat blijkt uit onderzoek van PageGroup Nederland onder 151 Nederlandse bedrijven. De recruiter spreekt van een ' gemiste kans'. 'Diversiteit is meer dan alleen een ethische keuze', zegt Managing Director Joost Fortuin. 


'In een arbeidsmarkt waar talent schaars is en in een wereld die globaliseert, zorgt diversiteit binnen het bedrijf ook voor belangrijk strategisch voordeel', denkt Fortuin. Bovendien kunnen bedrijven er volgens hem nauwelijks meer omheen om binnen alle groepen in de samenleving talent te laten werven, omdat er een tekort aan personeel is. 


Ondervraagden beamen dan ook dat een goed diversiteitsbeleid ervoor kan zorgen dat talenten aangetrokken worden en ook blijven. Als diversiteit meer aandacht krijgt is er namelijk sprake van minder discriminatie, betere samenwerking en een hogere tevredenheid onder het personeel. 


nalatigheid zorgt voor problemen

Toch is het diversiteitsbeleid slechts bij 44 procent van de bedrijven verankerd in de cultuur. 'In Nederland hebben we de neiging om te denken: we zijn er al. Als we al diversiteit doorvoeren in onze werving, dan verzuimen we vaak om er ook daadwerkelijk een agendapunt van te maken', aldus Fortuin. Zo wordt er volgens hem nauwelijks nagedacht over gebedsruimtes voor mensen van verschillende geloven of kolfkamers voor vrouwen die net een kind hebben gekregen. 


Nalatigheid kan op de langere termijn voor problemen zorgen, voorspelt hij: 'Twintig jaar geleden voerden we discussies over flexibiliteit. In de Harvard Business Journal werd toen gezegd: je kunt hierin meegaan en over 20 jaar nog bestaan, of je houdt vast aan een stringenter beleid en dan besta je straks niet meer. Ik durf dat ook op het diversiteitsvraagstuk te projecteren. Als je diversiteit niet hoog agendeert, moet je wel heel uniek zijn in je dienstverlening of producten om over 20 jaar nog te bestaan.' 


Lees hier het volledige onderzoek. 


Bureaus

Media

Marketing