Black Friday 2019 voldoet niet aan hoog gespannen consumentenverwachtingen

01-12-2019 (13:39) - Economisch

Black Friday deed Nederland de afgelopen dagen massaal naar koopjes zoeken. Van groot, groter, grootst tot klein, kleiner, kleinst. De koopjesjacht blijkt voor velen een waar genot. Kieskeurig.nl maakt de balans op.
 
Kieskeurig ontving 16% meer bezoekers dan tijdens de vorige editie van Black Friday in 2019 (resp. 93407 vs. 80233) . Het lijkt erop dat de Nederlandse consument geen deal wil missen. Kieskeurig.nl noteert de afgelopen dagen hierbij opvallend veel interesse in een aantal productgroepen. Zo zit half Nederland deze week blijkbaar met een kapotte wasmachine. Er wordt namelijk massaal gezocht naar dit product.
 
Bovendien lijkt het er op dat een groot deel van Nederland er vandaag achter is gekomen dat de laptop niet lekker meer werkt. Er wordt namelijk flink meer gezocht op laptops deze week, ruim 19% meer dan in 2018 (172821 vs. 145542). Ook een goede espressomachine ontbreekt in de Nederlandse keuken. De hele Black Friday week ontving Kieskeurig 39% meer bezoekers dan in 2018 (104795 vs. 75465) op deze categorie.
En als het hele kortingsgebeuren achter de rug is, dan is er tijd voor ontspanning. En hoe kun je nu lekkerder ontspannen dan met potje te gamen? 18% meer Nederlanders zochten deze week naar een Xbox, Nintendo of Playstation (79844 vs. 67684).
 
De sites van Bol.com, Mediamarkt.nl, Cooblue.nl en Belsimpel.nl scoorden bij Kieskeurig.nl de beste uitklikken. De Apple AirPods 2 met oplaadcase en Nintendo Switch werden op de site het meest vergeleken.
 

Kloof tussen verwachting en korting

Toch kreeg niet iedereen een bevredigend gevoel van deze Black Friday-editie. De gemiddelde kortingen lagen volgens onderzoek ver af van de kortingen waar de consument op 29 november op hoopte. Hiermee lijken de sceptici van de populaire kortingsdag gelijk te krijgen. Zo werd door de consument bij keukenapparatuur gehoopt op kortingen tot 30%, terwijl de daadwerkelijke korting gemiddeld maar 10% was. Ook computers en laptops konden niet aan de torenhoge verwachtingen voldoen (30% verwacht, 12% gekregen.)
Gamers waren meer tevreden met Black Friday. Zij konden vandaag hun geluk niet op, want met een gemiddelde van 30% konden zij flink besparen op de aankoop van een Playstation 4-game.
 

Bye Black Friday, welcome Black November

Black Friday bracht begin deze week een ongeëvenaarde gekte te weeg. Frank van Kesteren van Kieskeurig.nl ziet een duidelijke invloed van de lengte van de kortingsweek: “Winkeliers hebben zich geprobeerd te onderscheiden door de actieperiode te verlengen. Black Friday is eerder van start gegaan en het lijkt erop dat dit op de dag zelf er toe heeft geleid dat de consument is verzadigd. Voor volgend seizoen betekent dit dat de kortingsperiode nog meer wordt opgerekt om op te vallen. Black Friday kan dus zomaar Black November worden.” 

Bureaus

Media

Marketing