Vijf finalisten Unseen Talent Award bekend

02-07-2019 (11:32) - Creatie

Unseen en ING  presenteren de vijf finalisten van de ING Unseen Talent Award 2019. De geselecteerde kunstenaars zijn Elena Aya Bundurakis (1988, GR), Ulla Deventer (1984, DE), Irene Fenara (1990, IT), Kevin Osepa (1994, CW) en Karolina Wojtas (1996, PL). Alle vijf doorlopen zij de komende drie maanden een intensief coaching traject onder leiding van Adam Broomberg (1970, ZA) die samen met OliverChanarin (1971, GB) het internationaal gerenommeerde kunstenaarsduo Broomberg & Chanarin vormt.
 
Een tentoonstelling van het eindresultaat zal van 20 tot en met 22 september te zien in de ING Unseen Lounge tijdens Unseen Amsterdam 2019. Met de award wil ING jonge getalenteerde kunstenaars die aan de voet van verandering staan verder op weg helpen. De Award-uitreiking vindt plaats tijdens de ING Unseen Talent Award Ceremonie op donderdag 19 september.
 

ING Unseen Talent Programme 2019

De vijf finalisten van 2019 nemen deel aan het ING Unseen Talent Programme dat opkomende kunstenaars uitdaagt om de grenzen van de hedendaagse fotografie te verkennen en een volgende carrièrestap te maken. In het kader van dit programma ontvangen zij niet alleen hulp van specialisten, ook krijgen zij de kans om kennis uit te wisselen met fotografieprofessionals en hun eigen netwerk te vergroten.
Dit jaar leidt Adam Broomberg het uitgebreide leertraject. De geselecteerde kunstenaars zullen onder zijn supervisie nieuw werk creëren voor de ING Collectie met het thema Nature of Change, waarmee zij de kans krijgen om te reflecteren op de veranderende samenleving, natuur en leefwereld.
 

ING Unseen Talent Award juryleden

De internationale jury die de winnaar kiest van de ING Unseen Talent Award 2019 bestaat uit onder meer Mels Crouwel (Architect en Founding Partner, BenthemCrouwel Architects), Emma Lewis (Curator International Art, Tate Modern), Kathy Ryan (Director of Photography, The New York Times Magazine) en Sanne ten Brink (Hoofdconservator van de ING Collectie).
 
De winnaar van de juryprijs krijgt een projectfonds van € 10.000,-. Naast deze juryprijs bestaat er ook een publieksprijs die tot stand komt door middel van online voting. De winnaar van de juryprijs krijgt een projectfonds van € 10.000,-. Naast deze juryprijs bestaat er ook een publieksprijs die tot stand komt door middel van online voting. De winnaar van deze prijs krijgt een opdracht voor nieuw werk voor de ING Collectie.
 

De vijf Finalisten

 
Elena Aya Bundurakis (1988, Griekenland)
In haar recente werk creëert Elena Aya Bundurakis dromerige composities die draaien rond haar zogenaamde "4 Fs: my Flesh, my Food, Fauna and Flora". Haar werk verkent de grenzen tussen het kunstmatige en de natuur, realiteit en fantasie, terwijl we reflecteren op ons wezen als levende organismen.
 
Ulla Deventer (1984, Duitsland)
Ulla Deventers langlopende kunstprojecten gaan over representatie en perceptie van het vrouwelijk lichaam, seksualiteit, verlangens en taboes maar ook over de impact van maatschappelijke normen. Op basis hiervan onderzoekt ze nieuwe manieren van visual storytelling in fotografie en andere media.
 
Irene Fenara (1990, Italië)
Irene Fenara's onderzoek richt zich op onze manier van kijken. 'Zien' is het centrale element in haar werk. De laatste tijd houdt zij zich bezig met bewakingscamera's die dikwijls als controlemiddelen dienen en waarvan zij de beelden gebruikt om nadruk te leggen op het altijd omkeerbare proces van waarnemen en waargenomen worden.
 
Kevin Osepa (1994, Curaçao)
Kevin Osepa is geboren en getogen op Curaçao. Zijn werk draait zowel om zijn eigen identiteit als, in bredere zin, om die van Afro-Caribische jongeren in een postkoloniale wereld. De beelden die hij creëert en de verhalen die hij vertelt zijn sterk beïnvloed door zijn jeugd. Hoewel zijn thema's autobiografisch zijn, kan zijn werk ook doorgaan voor een quasi-antropologische onderzoek.
 
Karolina Wojtas (1996, Polen)
Het werk van Karolina Wojtas is een kleurrijke, chaotische benadering van onderwerpen als kindertijd, opvoeding en liefde in Polen. Naast beelden van lege klaslokalen zien we beelden van studentenactiviteiten, leermiddelen en vormen van discipline en uniformiteit waar we ons als kinderen waarschijnlijk niet bewust van waren.