Nieuwe visuele identiteit Kunstmuseum Den Haag

01-10-2019 (14:55) - Creatie

Het Gemeentemuseum Den Haag heet vanaf nu Kunstmuseum Den Haag. De nieuwe naam moet duidelijker maken wat het museum is en waar het voor staat, namelijk een veelzijdig kunstmuseum dat onlosmakelijk verbonden is met de stad Den Haag en haar inwoners.
 
Directeur Benno Tempel: ‘De nieuwe naam en visuele identiteit passen bij het heden en verleden van een museum dat mede is opgericht door kunstenaars en is gevestigd in een architectonisch kunstwerk.’ Monet - Tuinen van verbeelding is de eerste tentoonstelling die het museum onder de nieuwe naam presenteert. In de opmaat naar de opening op 12 oktober is dinsdag het nieuwe logo onthuld.

Het logo van Kunstmuseum Den Haag maakt deel uit van een nieuwe visuele identiteit die zijn oorsprong vindt in het Berlagegebouw en de museumcollectie. Het concept van de nieuwe huisstijl is tot stand gekomen in samenwerking met het Amsterdamse bureau KesselsKramer en door het Haagse bureau Vruchtvlees vertaald naar de diverse communicatiemiddelen. Naast het logo, omvat de nieuwe visuele identiteit een nieuwe, door Peter Bilak ontworpen, letter K in de Haagse typografische traditie. Bilak heeft zich voor het ontwerp laten inspireren door het werk van vormgever Piet Zwart.
De nieuwe huisstijl zal de komende tijd zichtbaar worden in nieuwsbrieven, postercampagnes en andere (online) uitingen.