HERC: 'We creëren popcultuur als een manier om authentieke reclame te maken'
20-07-2019 (16:42) - Creatie
Hip-hop artiest A$AP Ferg en het BMX-fietsmerk Redline hebben de meest gewilde fiets uit 2019 ontworpen: de limited-edition A$AP Ferg x Redline. In plaats van te kiezen voor een traditionele reclamecampagne, ging de nieuwe fiets in première in een videoclip voor 'Floor Seats' - Ferg's eerste nummer op zijn nieuwe album, dat op 25 juli wordt gelanceerd.
De epische muziekvideo speelt zich af in NYC en is gemaakt door creative hotshop HERC the Agency, in samenwerking met één van de hipste jonge regisseurs van Parijs, Valentin Petit. Redline is ‘the original’, het BMX-merk is niet alleen diepgeworteld in het racen, maar ook in de straatcultuur.
"Als je aan een BMX-fiets in Harlem denkt, denk je aan Redline", zegt A$AP Ferg, "Deze samenwerking was iets waar ik echt bij betrokken was, en gepassioneerd over ben. "
Het merk Redline BMX maakt deel uit van de internationale Accell-groep. De marketing van de organisatie wordt geleid door (ex-G-Star) CMO Thecla Schaeffer: "Meer dan ooit is een samenwerking alleen zinvol als er echt een relatie bestaat tussen de influencer en het merk. Alleen dan zal het publiek ook voelen dat het echt is. In dit geval is de connectie meer dan echt: A$AP Ferg is een fanatiek fietser en Redline was zijn eerste bike waar hij als kind mee opgroeide. “Ferg heeft er altijd van gedroomd om op een dag zijn eigen fiets te ontwerpen – het samenkomen van Ferg en Redline was dan ook echt een bijzonder moment."
Het idee van de marketingstrategie waarbij een muziekvideo leidend is - en het concept achter de film en campagne - is van het Amsterdamse creatieve bureau HERC. HERC (anno 2018) is een van de nieuwe onafhankelijke bureaus van Amsterdam. HERC heeft een unieke kijk op het grensgebied waar populaire cultuur en marketing samenkomen - en gelooft in het creëren van reclame die aanvoelt als entertainment.
De video is tegelijkertijd de release van het nieuwe nummer 'Floor Seats' – met een verwijzing naar de Britse band The Prodigy. Een hommage aan de anarchistische geest van The Prodigy zie je terug in enkele van de technieken en stijlelementen van de video.
Regisseur Valentin Petit: "Uiteraard was The Prodigy een onvermijdelijk onderdeel van dit project, want er wordt een sample gebruikt in de muziek. Het is een eer om met zulk geweldig materiaal te kunnen werken. Ik probeerde hun energie te vertalen in de bewegingen van de camera en de dynamische bewerking. Het was niet moeilijk voor mij om trouw te blijven aan hun universum - naast het gebruik van 16 mm film wilde ik ook het beeld pushen met effecten die ik graag gebruik, zoals time-lapse of freeze time. Die trucs brengen een frisheid, terwijl ze tegelijkertijd trouw blijven aan de oorsprong van hun muziek. "
Credits
DIRECTED BY VALENTIN PETIT
PRODUCED BY DIVISION
CREATIVE AGENCY HERC THE AGENCY
DIRECTOR OF PHOTOGRAPHY Hunter Daly
EXECUTIVE PRODUCER Theo Gall
CREATIVE AGENCY HERC the agency
CREATIVES Emilio de Haan & Rogier de Bruin
PRODUCER Niels Heimens
REDLINE Thecla Schaeffer & Karin Campbell, Steven Behen,
Evan Moss
BIKERS PJ, JT, Emmanuel, Jonathan, Jeremy, Julius, Hyrone,
Tay Tay, Laquan & derrick
PRODUCED BY Roofeeo
RECORDED BY Vic Wainstein at Paramount Studios, Los Angeles, CA
MIXED BY Jaycen Joshua for The Penua Project at
Larrabee Sound Studios, North Hollywood, CA
ASSISTED BY Jacob Richards, Mike Seaberg & DJ Riggins
MASTERED BY Dave Kutch at The Mastering Palace, NYC
EDITOR Maxime Caro
EDITOR ASSISTANT Valentin Bordeau
SOUND DESIGNER Emilien Bernaux
COlOR GRADER Arthur Paux
ORGANIC VFX Nathan Almeras
VFX Vincent Heine
GRAPHIC DESIGNER Charlotte Louis
A$AP Ferg x Redline from HERC the agency on Vimeo.