daily dialogues ontwikkelt Instagram filter “Eyes Bucket Challenge” stichting ALS

26-08-2020 (13:00) - Creatie

Tijdens de bloedhete zomer van 2014 werd de Ice Bucket Challenge een wereldwijde hype. Om opnieuw aandacht te vragen voor ALS ontwikkelde Candid agency daily dialogues de ‘Eyes Bucket Challenge’. Een gameplay AR filter binnen Instagram, waarmee middels het knipperen van je ogen een spelletje gespeeld kan worden.
 
Tijdens de Ice Bucket Challenge werden bekende en onbekende mensen uitgedaagd om binnen 24 uur een emmer koud water over zich te gieten. Deed je dat niet, dan moest je doneren. Bij het Instagram filter knipper je met de ogen om een emmer water om te kieperen over een poppetje. Dat is moeilijker dan het in eerste instantie lijkt. Deelnemers kunnen hun score als printscreen delen en vrienden uitdagen om hen te verslaan.
 
“Voor zover wij weten zijn wij het eerste goede doel dat via een filter op social media haar achterban oproept in actie te komen. Best wel uniek!” aldus Gerrit Jan Blonk, directeur-bestuurder van Stichting ALS Nederland. “Wist je trouwens dat veel ALS-patiënten noodgedwongen goed zijn in de Eyes Bucket Challenge? Hun werkelijkheid is dat wanneer door ALS hun spraakvermogen en spierkracht uitvallen, zij communiceren via een oogbestuurde computer.”
 
“Onze kennis en expertise inzetten om een organisatie als Stichting ALS Nederland te helpen met het realiseren van nieuwe initiatieven was een prachtige uitdaging,” zegt Sjef Kerkhofs, partner bij daily dialogues. “In tijden van corona waar iedereen nog op zoek is naar ‘het nieuwe normaal’, is het juist extra belangrijk om goede doelen te blijven ondersteunen zodat zij hun belangrijke werk kunnen voortzetten.”

Het filter is te vinden op Instagram Stories onder filters of op het Instagram account van Stichting ALS Nederland.