Adobe voorspelt visuele trends 2019

04-12-2018 (15:03) - Creatie

Het komende jaar worden we omringd door passievolle, mooie maar ook wat rommelige beelden die gaan over onze ervaringen en de manieren waarop we onszelf willen uitdrukken. Dat voorspelt Adobe Stock's Visual Trends. Het team bekeek hiervoor modeshows en kunstgalerijen over de hele wereld en onderzocht de trends in de zakenwereld, popcultuur en op sociale media. 


De technologische mogelijkheden nemen steeds meer toe. Volgens Adobe zitten we daardoor het komende jaar nog vaker achter het scherm, maar willen we aan de andere kant ook graag ontsnappen aan de digitale wereld. Daarom gaan we op zoek naar ontspanning in de natuur en naar spiritualiteit. Dit zal terugkomen in beelden, die focussen op mysteries, het surrealisme en organische vormen. 


Eigenlijk maken we deze beelden ook steeds liever zelf. Waar op Instagram momenteel nog veel gepolijst wordt, krijgen de foto's in 2019 naar verwachting een rauwer en authentieker randje. Bedrijven spelen hier nu al op in, bijvoorbeeld door vrouwen uit te dagen om foto's te plaatsen zonder opsmuk. Diversiteit krijgt daarbij een belangrijke rol, zowel voor als achter de camera. 


stem laten horen

Bovendien willen we vaker onze stem laten horen, denkt Adobe. Daardoor zullen ook de feeds op sociale media volraken met beelden waarop demonstraties te zien zijn. Merken spelen op deze energie in, door bijvoorbeeld een kledinglijn te lanceren of etalages op een bepaalde manier in de richten. Daarbij staan achtervolgende en hypnotiserende beelden centraal.
 

Het activistische komt ook terug in de producten die consumenten aanschaffen. Ze kijken daarbij steeds maar naar waar een merk voor staat. Soms wijst een merk de consument juist op ethische vraagstukken. Deze boodschap komt ook terug in de beelden die het merk verspreid en hebben vaak een activistisch tintje.