Ondertussen in Cannes 7: een openhartig gesprek met De Speld

23-06-2017 (16:40) - Cannes

Vorig jaar kwamen we plotsklaps de heren van De Speld tegen. Ze vertelden ons over hun nieuwe bureau De Speld & Partners. We zijn nu een jaar verder en verdomd, wederom liepen we de heren tegen het lijf op het balkon bij hun appartement, zo’n twintig minuten lopen van het festivalterrein. Tijd om te kijken waar ze nu staan.
 
Tweede jaar in Cannes voor jullie. Ik neem gemakshalve even aan dat jullie hier zijn om met mediabureaus en adverteerders te praten. 
Jochem: 'Dat zijn jouw woorden.'
 
Ik wil jullie woorden in de mond leggen, maar de door Interpolis gesponsorde serie Nederland Gezellig! is een mooi voorbeeld van een format dat aanslaat onder millennials. Klaarblijkelijk kunnen merken die niet bang zijn om humor te gebruiken juist een jongere doelgroep bereiken. Dat zien we ook bij andere producties. 
Jerome: 'Juist.' 
 
The Onion is een grote inspiratiebron voor jullie geweest. We zien in de VS dat satire een meer standaard middel is voor advertising. Ik wil voor mijn beurt praten, maar Saturday NIght Live gebruikt nu bijvoorbeeld satirische branded content om de reclameblokken korter te maken. Ze maken dan bijvoorbeeld parodieën op traditionele reclames voor een jongere doelgroep die vaak viraler zijn dan het origineel. In Nederland is het allemaal nog betrekkelijk nieuw, maar het lijkt erop dat meer merken zien dat het heel effectief kan zijn. Hoe zie jij dat?
Jerome: 'Lekker bezig Jaap.'
 
Dank voor jullie tijd en heldere uitleg heren!
Jochem: 'Goed interview Jaap.'