Roorda roept ouders op het over NIX te hebben

17-12-2018 (07:00) - Campagnes

Op 1 januari is het precies vijf jaar geleden dat de leeftijdsgrens voor roken en drinken werd verhoogd naar 18 jaar. In deze periode is er veel veranderd, blijkt uit een recente peiling in opdracht van het ministerie van VWS.


Zo praten ouders en tieners sinds de introductie van de NIX18-campagne vaker over roken en drinken (groei van 18,6% vergeleken met 5 jaar geleden). Ook vindt zo’n driekwart van de ouders en tieners het ‘normaal’ dat je pas mag roken en drinken vanaf 18 jaar. 78,2% van de ouders vindt dit tegenover 75,4% van de jongeren. Maar er is nog veel winst te behalen. Daarom start vandaag de campagne “iedereen heeft het over NIX” normaal omdat drinken en roken onder minderjarigen ook de aankomende jaren verder terug te brengen. Roorda Reclamebureau ontwikkelde de NIX18 campagne.


“Het is goed te zien dat NIX zo is ingeburgerd in de afgelopen vijf jaar,” zegt staatsecretaris Paul Blokhuis van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. “Helaas zijn er nog steeds minderjarigen die roken of drinken, soms ook overmatig. Een verandering van de sociale norm kost natuurlijk ook tijd. Met de campagne “Iedereen heeft het over NIX” streven wij ernaar het percentage van drinkende of rokende jongeren verder terug kunnen dringen. Een van belangrijkste succesfactoren hiervoor is dat ouders en hun kind(eren) blijven praten over roken en drinken.” 


Steuntje in de rug

De nieuwe NIX18-campagne geeft ouders een steuntje in de rug. De campagne laat zien dat praten over niet roken en drinken onder de 18 heel vanzelfsprekend is. Iedereen heeft het er immers over en vaak zijn kinderen al meer op de hoogte dan de ouders zelf. En ook al voelt het soms niet zo: je hebt als ouders meer invloed op het rook- en drinkgedrag van je kind dan je denkt. Daarom roept de campagne ouders op te blijven praten, afspraken te maken én deze vol te houden.


Joeri Jansen
(creatief directeur Roorda): “In de films zien we ouders op een creatieve manier hun kinderen herinneren aan de afspraak van NIX. In de radiocampagne horen we hoe ouders tijdens soms pittige discussies, hun mondige pubers gevat van repliek kunnen dienen. Hierdoor ontstaan grappige dialogen waarin ouders en pubers aan elkaar gewaagd zijn.” 


Achtergrond

In de eerste jaren van NIX was het voor ouders nog wel eens onwennig om het gesprek over roken en drinken te openen. Dat is duidelijk niet meer het geval: 98,3% van de ouders heeft er geen probleem mee. We zijn in Nederland inmiddels zo gewend om over het onderwerp te praten, dat het vaak terloops ter sprake komt (40%). Voor veel gezinnen blijkt aan tafel tijdens het eten het populairste moment om over drinken te praten (38%). Daarnaast valt de grote eensgezindheid van de ouders op: minder dan 1 op de 10 gezinnen verschilt onderling van mening als het gaat om drinken onder de 18 jaar (9,2%).


Over de peiling

De peiling is uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het veldwerk is uitgevoerd in november 2018 onder 1.044 Nederlandse ouders met thuiswonende kinderen tussen de 12 en 17 jaar.


Credits

Bureau: Roorda Reclamebureau
Creatie: Edward van der Veen, Roy Frencken, Thomas Reinhold en Joeri Jansen
Account: Judit de Graaf, Hans Bauman
Strategie: Floor Busch
Regie: Mattias Schut (Holy Fools)
Camera: Floris van der lee
Edit: Martin Heijgelaar
Post productie: Laurens Orij (Crabsalad)
Geluid: SoundCircus
Productie bureau: Marcel Ossendrijver
Verantwoordelijk bij Rijksoverheid / Ministerie van VWS: 
Toiny van der Palen, Sabah Fakhir en Tim Kloppenburg