Oatly roept Nederlanders op om zuivel te laten staan

30-04-2019 (14:45) - Campagnes

Oatly roept Nederlanders in een nieuwe campagne op om een paar dagen geen zuivel te eten of drinken. Op vrijdag 3 mei gaat de challenge officieel van start in Amsterdam met een Oatly barista pop-up, waar bezoekers meer leren over de voordelen ervan voor mens en milieu.


De challenge duurt tot 5 mei. Michael Lee, Oatly's Creative Director, legt uit: 'Onze boodschap aan Nederland en iedereen die in de toekomst geïnteresseerd zou kunnen zijn, is vrij simpel: ruil koemelk in voor haverdrink en bespaar de planeet 72 procent CO2-equivalent... Zie je, best makkelijk! En als je dan bedenkt dat haver prima smaakt in je koffie, pap of bananensmoothie, dan hopen we dat iedereen die onze boodschap tegenkomt in de straten van Amsterdam en Rotterdam de oproep Ditch Milk uiteindelijk een complete no-brainer kan noemen!


onderzoek

Uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van Oatly blijkt dat bijna een derde van de volwassen Nederlanders, denkt dat de zuivelconsumptie de aankomende 5 jaar zal krimpen. Bij jongeren geldt dat zelfs voor de helft van de respondenten.


Een kwart van de Nederlanders zou zijn zuivelconsumptie willen verminderen om het negatieve effect op het milieu tegen te gaan. Jongeren zijn vaker bereid om hier zuivel voor te laten staan. Over het algemeen laat het onderzoek ook zien dat de jongere generaties sneller geneigd zijn voor het milieu verantwoorde keuzes te maken.


bewust

Toch zijn nog niet alle respondenten op de hoogte van het negatieve effect van zuivel op het milieu. Zo'n 17 procent geeft aan dat zuivel een negatief effect heeft, waar 45 procent van de ondervraagden dat zegt over vlees. De challenge moet de Nederlandse consument hiervan bewuster maken.