Nieuwe BOB campagne richt zich op alleen-rijder

24-12-2018 (06:30) - Campagnes

In de 17 jaar dat de BOB-campagne loopt is het aantal weggebruikers met alcohol achter het stuur flink gedaald. De algemene norm is dat je wanneer je uitgaat, niet drinkt als je nog moet rijden. En hoewel steeds minder mensen tijdens het uitgaan drinken als ze nog moeten rijden, blijkt uit onderzoek dat het percentage overtreders dat thuis of op het werk drinkt voordat ze de auto instappen de laatste jaren iets is gestegen.


Vaak zijn dat automobilisten die alleen rijden en zichzelf daarom niet kenbaar maken als BOB. De nieuwe BOB-campagne van Roorda Reclamebureau voor het ministerie van IenW richt zich daarom op de alleen-rijder in een thuis- en werksetting.


Commitment & Consistency 

In de campagne zien en horen we BOB zichzelf meteen aan het begin van de avond al kenbaar maken als BOB. Door je BOB voornemen hardop uit te spreken vergroot je de kans dat je jezelf en ook anderen je aan je voornemen houden. In de gedragswetenschap staat deze interventie bekend als commitment & consistency. De campagne richt zich op jonge beginnende en ervaren bestuurders. Er zijn voor de verschillende doelgroepen herkenbare situaties gekozen die doelgroep gericht ingezet zullen worden. 

Joeri Jansen: “Tot nu toe zagen we BOB vooral in de horeca en bijvoorbeeld voetbalkantine. De nieuwe strategie daagt ons uit om BOB als alleen-rijder in een thuis- en werksetting net zo succesvol te maken. Creatief biedt dat veel nieuwe kansen. Het BOB-karakter krijgt zo meer dimensie en de campagne een nieuwe impuls. Zonder de herkenbare lichtvoetige BOB-humor te verliezen. ”

credits:

Bureau: Roorda Reclamebureau
Creatie: Willem Droog, Stefan Apswoude en Joeri Jansen
Account: Marleen Delisse en Hans Bauman
Strategie: Christine Swankhuisen (Tabula rasa) en Floor Busch
Regie: Rogier van de Ploeg (CZAR)
Camera: Stephan Polman
Edit: Martin Heijgelaar
Post productie: Captcha
Geluid: SoundCircus
Muziek: Nando Eweg (Sounds Like Film)
Illustratie: Artbox
Productie bureau: Marcel Ossendrijver
Design: Gina Dijkstra
Gifs: Kevin Scheffer en Bart Kokke
Media inkoop: Initiative
Verantwoordelijk bij Rijksoverheid / Ministerie van IenW:  Michiel Dammen en Marije Slagboom