Maak plaats voor groen

24-02-2019 (18:52) - Campagnes

‘Maak plaats voor groen’ is de nieuwe campagne van Klaverblad Verzekeringen. De langlopende storytell-campagne, ontwikkeld door GUC Agency, stimuleert mensen om tegels in hun tuin te vervangen door groen. Hiermee wordt schade en gedoe als gevolg van wateroverlast voorkomen.


Met de campagne wil de verzekeringsmaatschappij haar maatschappelijke betrokkenheid laten zien. “We kunnen bij wateroverlast wel de schade uitkeren, maar niet het gedoe of de emotionele waarde van verloren spullen wegnemen,” legt Julia Linders van Klaverblad uit. “Onze oproep lost het wateroverlastprobleem natuurlijk niet op, maar alle kleine beetjes helpen.”
 

informatie, inspiratie en activatie 

De campagne kent drie fasen gericht op informatie, inspiratie en activatie. De eerste fase informeert het publiek over de gevolgen van extreem weer. Hierbij horen verschillende posts op social media, online video's, een nieuwsbrief naar klanten en de nieuwe commercial ‘Calamiteiten’, waarin Klaverblad haar ongewoon goede service (ook bij calamiteiten) toont. Ook het online platform, waar nu al verschillende blogs en een filmpje met meteoroloog Diana Woei zijn te zien, verschaft veel informatie. De tweede campagnefase wil inspireren. Klaverblad geeft het goede voorbeeld door te laten zien, dat het zelf een bijdrage wil en kan leveren aan het verkleinen van de gevolgen van extreem weer door het vervangen van tegels. In de derde fase worden Nederlanders geactiveerd zélf aan de slag te gaan met het plaatsmaken voor groen.
 

schade door hoosbuien

De hoeveelheid neerslag, die in Nederland valt, is in de laatste 100 jaar met 25% toegenomen. Extreme regenbuien komen vaker voor en veroorzaken veel schade. Zo bedroeg de schade van de hoosbuien in mei 2018 ongeveer 10 miljoen euro. In Nederland is inmiddels 40%van de tuinen betegeld. Daar loopt 85% van het water het riool in. Dat kan de hoeveelheid water bij dit soort buien niet aan, waardoor tuinen en straten blank komen te staan. Dit veroorzaakt in toenemende mate wateroverlast en schade in huis. Wanneer 10% van het betegelde tuinoppervlak wordt omgezet in groen, stroomt er jaarlijks 32,3 miljoen kubieke meter regenwater minder in het riool.
 
De campagne ‘Maak plaats voor groen’ wordt onder meer gecommuniceerd via tv, social, website, PR en door een samenwerking met Intratuin.