Kia presenteert een sociaal experiment: de authentieke keuze

16-10-2018 (09:40) - Campagnes

Kia presenteert een sociaal experiment in een door XXS Amsterdam ontwikkelde campagne. Een experiment waarbij een groep zakelijke rijders wordt gevolgd met verborgen camera’s om te laten zien dat ze geneigd zijn in hun keuzegedrag de groep te volgen.


Opvallend is dat in zowel de experimenten als in het kiezen van hun leaseauto, zakelijke rijders zich vaak laten leiden door groepsdruk in plaats van zelf een keuze te maken; de top 5 meest gekozen leaseauto's verandert nauwelijks. De vraag in dit experiment is dus ook of de zakelijke rijder zich laat beïnvloeden door de groep of dat hij zelf een authentieke keuze maakt bij het uitzoeken van een nieuwe leaseauto.

 

mentaliteit

Kia heeft de ambitie om in Nederland sterk te groeien in de zakelijke markt, maar moet daarvoor als merk meer vertellen dan alleen wat de functionaliteiten van haar modellen zijn. Daarom lanceert Kia met de nieuwe Kia Ceed ook de eerste campagne die communiceert over de mentaliteit van het merk. Een mentaliteit die gaat over het durven af te wijken van de gebaande paden, van je eigen keuzes willen maken. De basis van de campagne is de film waarin het experiment met de zakelijke rijders is vastgelegd. Een drietal experimenten die laten zien dat wij als mensen sterk beïnvloedbaar zijn door groepsdruk. Aan het eind van de film moedigt Kia de zakelijke rijder aan een authentieke keuze te maken: een keuze die je echt zelf maakt. 

 

credits

Opdrachtgever: KIA
Verantwoordelijk bij de klant: Sjoerd Knipping (Commercieel Directeur ) en Maaike Aarts (Communicatie & PR Manager) 
Bureau: XXS Amsterdam
Creatie: Paul van Uden, Anne-Maro Huberts
Creatieve Directie: John de Vries, René Verbong
Strategie: Joram Helmer, Michael van den Brande
Account: Ward Enckhof, Lisa Been
RTV-Producer: Marcel Ossendrijver
Filmproductiemaatschappij: We Film
Regisseur: Joeri Holsheimer
Executive producer: Rogier Sol
Producers: Annemieke Boschma, Anouk Knapen & Lino Kempees
Camera techniek/Go Pro’s: Christiaan van der Knoop
Offline editors: Sander van der Aa & Joshua Menco
Kleurcorrectie: The Compound, Tim van Paassen
Online afwerking: The Compound, Tim van Paassen & Daniel Falkenhagen
Geluidsnabewerking: Evelien van der Molen
Muziek: Library muziek

KIA Ceed - The Authentic Choice from XXS on Vimeo.