VIRTUE geeft technologie een genderneutrale stem en lanceert Q

11-03-2019 (17:13) - Bureaus

VIRTUE, het creatieve bureau van VICE Media, kondigt vandaag op SXSW de ontwikkeling van ‘s werelds eerste genderneutrale stem aan, genaamd Q. Met de lancering van Q loopt VIRTUE voorop op de markt voor stemmen van virtuele assistenten.
 

Techbedrijven gaan uit van een voorkeur van gebruikers voor een vrouwelijke stem in bepaalde scenario’s en een mannelijke stem voor andere doeleinden. Dit is gebaseerd op de veronderstelling dat gebruikers zich zo comfortabeler voelen en het de gebruiksvriendelijkheid verhoogd. Zo wordt de mannelijke stem gebruikt in autoritaire rollen, zoals apps voor bankieren en verzekeren, en de vrouwelijke stem in dienstbare rollen, zoals Alexa en Siri.
 

voorbeeld van inclusiviteit en diversiteit

Deze gendervooroordelen dringen door tot de platformen die inmiddels niet meer weg te denken zijn uit het dagelijks leven, terwijl ze gedateerde stereotypes versterken en de ontwikkeling van de perceptie van gender tegenhouden. Om hier een einde aan te brengen, werkte het Scandinavische team van VIRTUE samen met Copenhagen Pride voor de lancering van Q, dat dient als een voorbeeld van inclusiviteit en diversiteit binnen technologie.
 

de stem van velen

Ryan Sherman en Emil Asmussen, VIRTUE Nordics en het creatieve team achter Q: “Technologie zou moeten voortkomen uit nieuwe culturele waarheden in plaats van ouderwetse gedachten. Als het creatieve bureau dat voortkomt uit VICE, hebben we een verplichting om mee te helpen aan de diversificatie van representatie in media die vandaag de dag cultuur vormen. Door data en inzichten te gebruiken uit ons wereldwijde VICE-netwerk, hebben we een unieke mogelijkheid geïdentificeerd om dagelijks gebruikte technologie naar een hoger niveau te tillen. Q vertegenwoordigt niet slechts één stem, maar de stem van velen die allemaal vechten voor een inclusieve toekomst.”
 

VIRTUE werkte samen met Anne Jørgensen, taalkundige en onderzoeker aan de Universiteit van Kopenhagen, om de parameters van een genderneutrale stem te definiëren op basis van haar academisch onderzoek en advies. Om Q te creëren, werden vijf stemmen opgenomen waarvan niet te horen is of ze vrouwelijk of mannelijk zijn. De stemmen werden vervolgens met modulatiesoftware naar een genderneutrale toonhoogte omgezet. De aangepaste stemmen werden voorgelegd aan 4600 mensen in heel Europa, die de stemmen een cijfer moesten geven op een schaal van één (mannelijk) tot vijf (vrouwelijk). Op basis van die data is de stem nogmaals aangepast tot deze volledig als genderneutraal werd ervaren.
 

welkomen toevoeging

Julie Carpenter, Human & Robot Interaction Researcher, was betrokken als expert en consultant: “Q is een welkome toevoeging op de wereldwijde discussie over wie gender een rol laten spelen in technologie, waarom die keuzes worden gemaakt, en de invloed hiervan op de betrouwbaarheid van technologie gebaseerd op culturele vooroordelen. Q is een stap in de goede richting voor innovatie omdat deze culturele vooroordelen onder de loep neemt.”
 
Thomas Rasmussen, Hoofd Communicatie bij Copenhagen Pride, voegt toe: “Copenhagen Pride daagt huidige gendervooroordelen uit en vecht tegen stereotypes die genderneutrale identiteiten niet erkennen. Met Q – een neutrale stem zonder gender – willen we de aandacht trekken van techbedrijven om ze bewust te maken dat het gebruik van gender vele mensen kan buitensluiten. Daarnaast willen we deze bedrijven ook laten zien dat ze verder moeten kijken dan de standaard genderrollen tijdens het ontwikkelingsproces van nieuwe spraakgeassisteerde producten. We willen mensen niet alleen keuzes geven – het gaat hier om vrijheid en inclusiviteit.”
 

Artificial Intelligence framework

De volgende stap voor Q is een Artificial Intelligence framework bouwen voor de stem. Vanuit daar is het de ambitie van VIRTUE om Q niet alleen te implementeren in spraakgeassisteerde producten, maar ook te gebruiken als stem voor openbaar vervoer, games, en meer.
 
Bekijk de vide oover Q hier.

Media

Marketing

Economisch