Smoorverliefd van Wefilm & Interpolis wint Grand Prix bij Dutch Creativity Awards

24-06-2020 (19:59) - Bureaus

ADCN heeft de winnaars van de Dutch Creativity Awards bekend gemaakt. Tientallen Juryleden hebben verspreid door het hele land in totaal 52 Lampen persoonlijk uitgereikt aan de winnaars. ‘Smoorverliefd’, bedacht door Wefilm voor Interpolis en gemaakt in samenwerking met rapper Snelle, won de Grand Prix en in totaal zes Lampen: Goud in social/influencer, zilver in PR en entertainment, en brons in music en impact. Het project won daarnaast ook een gouden ADCN Members Award. Het project scoorde het hoogst van alle inzendingen onder ADCN-leden. 
 
Met ‘Smoorverliefd’ willen Interpolis en Wefilm jongeren bewust maken van de risico’s van telefoongebruik op de fiets. Volgens onderzoek gebruikt 77,6 procent van de jongeren nog steeds de telefoon op de fiets. Wefilm bedacht de samenwerking en videoclip met rapper Snelle om het gesprek te laten ontstaan vanuit jongeren zelf. Het idee was om samen te werken met iemand die de serieuze boodschap kon vertellen zonder belerend over te komen. Het nummer ‘Smoorverliefd’ werd een nummer 1 hit en de videoclip is meer dan 1 miljoen keer bekeken via YouTube en Instagram.
 
Bas Welling, managing director Wefilm: “Het meest trots zijn we op het feit dat 50% van de mensen die campagne hebben gezien hebben of de PhoNo app gebruikt hebben, aangeven daadwerkelijk te stoppen met het gebruik van hun telefoon op de fiets.”
 
Kim Smulders, creatief merkstrateeg van Interpolis: “Het project heeft de beste creativiteit in iedereen naar boven gebracht en echte impact gemaakt doordat we alle disciplines en partners het volle vertrouwen en alle ruimte hebben gegeven.”

De verschillende Jury’s roemden de verhaallijn en de emoties van de eerste liefde in de clip; de authentieke match met Snelle als effectieve influencer om de conversatie over het probleem door de jonge doelgroep zelf te laten starten; het slimme gebruik van media zoals de app en Instagram Stories; het culturele momentum van het project; de samenwerking tussen alle creatieve disciplines in het project; en het gebruik van muziek en entertainment als oplossing voor een sociaal-maatschappelijke probleem.

52 Lampen

In totaal zijn er 52 Lampen uitgereikt, verdeeld over alle creatieve disciplines: 15 in Advertising, 12 in Design, 19 in Craft and 6 in Next. Er waren 2 gouden Lampen, 11 zilveren Lampen en 39 bronzen Lampen (naast de ADCN Members Award en Grand Prix). Veel Lampen gingen dit jaar naar projecten waar bedrijven en instanties met hun merken en creativiteit samenwerken aan maatschappelijke vraagstukken.

Studio Dumbar en Exterion Media wonnen een gouden Lamp – in Design – met DEMO, het motion design festival waar creatief talent van over de hele wereld hun werk gedurende 24 uur heeft tentoongesteld op de digitale schermen van het Centraal Station in Amsterdam.

De nieuwe Young Directors Award, georganiseerd in partnership met Videoland, is gewonnen door Thessa Meijer (Halal) met haar film ‘Take Another Look’ voor Ace & Tate. Selecties voor de Culture Award zijn vanwege het coronavirus niet doorgegaan.
 
Het complete overzicht winnaars vind je hieronder.

Digital Gallery & Jury Talks

Het voor de Lampen genomineerde en winnende werk is vanaf 25 juni te bekijken in de Gallery van ADCN.

Van 29 juni tot en met 2 juli presenteert ADCN elke dag Jury Talks: digitale lunchsessies, live uitgezonden via Facebook en Instagram vanuit Club ADCN. Juryleden (en speciale gasten) delen hun feedback op het werk, inzichten uit de Jurydiscussies, learnings van creatieve teams en een agenda voor de ontwikkeling van creativiteit in Nederland. De sessies zijn gratis toegankelijk en bedoeld voor zowel opdrachtgevers als creatieve bureaus.

 

 


 


Media

Marketing

Economisch