New Dutch Wave 2019 zet creativiteit, innovatie en educatie centraal

06-03-2019 (09:32) - Bureaus

Na de twee eerdere succesvolle edities van New Dutch Wave op het festival South by Southwest (SXSW) in 2017 en 2018, maakt de organisatie zich op voor het derde jaar. Van 9 t/m 14 maart staan het New Dutch Wave huis en de booth op de expo tijdens interactive, weer volop in het teken van wat Nederland te bieden heeft op het gebied van innovatie, educatie en creativiteit.  


New Dutch Wave Ambassadeurs 

Nieuw dit jaar zijn de New Dutch Wave Ambassadeurs. Dit zijn experts uit diverse vakgebieden die zijn gevraagd om inhoudelijk mee te denken over het programma en de samenstelling ervan. De ambassadeurs die zijn aangesloten voor de 2019 editie zijn: Lara Ankersmit, Sofie Berns, Roderick Wijsmuller en Mirik Milan.
 

Programma New Dutch Wave huis 

New Dutch Wave bestaat tijdens SXSW19 wederom uit een booth op de expo en een “Take Over House” in het centrum van Austin. Op zaterdag 9 maart wordt het New Dutch Wave huis officieel geopend om 17:30 (Austin tijd) door de Burgemeester van Eindhoven John Jorritsma, Directeur-Generaal voor Cultuur en Media van het Ministerie van OCW en lid van het Topteam Creatieve Industrie Barbera Wolfensberger en de Burgemeester van Austin, Steve Adler. In de vijf dagen die daarna volgen wordt met de partners dieper ingegaan op onderstaande thema‘s. 
 
Het New Dutch Wave huis is te vinden op 700 East 6th Street Austin, TX 78701 
Voor het volledige programma klik hier 
Aanmelden voor de events kan via deze link
 

Educatie & Talent

SXSW is een mooi moment om nieuw talent te spotten en te verleiden kennis te maken met de dynamiek van het Nederlandse bedrijfsleven en de kansen die bij ons in het verschiet liggen. Tijdens het talentenprogramma op zondag 10 maart, kunnen Nederlandse bedrijven en organisaties met lokaal talent in contact komen, om ze vervolgens een stageplaats, afstudeerplek of startersplek aan te bieden. Naast het talentenprogramma wordt er kennis uitgewisseld tijdens de Dutch - German netwerk borrel.
 

Dutch Design & Tech

Op dinsdag 12 maart vindt de Dutch Design Day plaats waar de nieuwste generatie design en tech ondernemers de processen achter de deelnemende projecten deelt. Tijdens deze talks krijgt het publiek meer inzicht in hoe de synergie tussen creativiteit en technologie bijdraagt aan sociale innovatie, social engagement, gezondheidszorg en duurzame architectuur. Aansluitend zijn er een aantal panel talks waarbij de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van circulair ontwerp, open source systemen en digitaal ontwerp aan de orde komen. De dag wordt afgesloten met een keynote over hoe merken zich kunnen onderscheiden op het gebied van design en customer experiences in een tijdperk gedreven door millenials.
 

Muziek

De Nederlandse muziekscene is goed vertegenwoordigd tijdens SXSW 2019. Pip Blom, Wolf & Moon, Sofie Winterson, Cinnaman, Lien, Bea 1991, Chagall, Lex Empress, BeauDamian, Iguana Death Cult, Volition Immanent, Stallion’s Stud, Reaubeau, Tera Kora en Judy Blank zijn de namen van de Nederlandse artiesten die dit jaar optreden van maandag 
11 t/m zaterdag 16 maart.
 
Naast de Nederlandse artiesten zijn ook belangrijke partijen uit de muziekindustrie aanwezig. Bekende ‘merken’ als Paradiso, Run the Trap en Red Light Radio organiseren diverse showcases tijdens het festival. Onder andere 3voor12 en 3FM zullen verslag doen van het evenement.
 

Programma New Dutch Wave booth 

Naast de activiteiten in het huis is er ook een doorlopend programma op de New Dutch Wave booth op de expo tijdens Interactive. Op zondag 10 maart wordt de booth officieel geopend om 15:00 (Austin tijd) door de Burgemeester van Eindhoven John Jorritsma en Jann de Waal, boegbeeld van de Topsector Creatieve Industrie.
 
De booth heeft ook dit jaar weer een mooie mix van partners: innovatieve startups uit onder andere Rotterdam, diverse designers die hun werk voor een positieve impact op de samenleving tonen, een connected product design studio, oplossingen voor visuele en/of bijkomende beperkingen, een blockchainplatform en een demonstratie van een live multi-camera productie. De Nederlanders zijn te vinden op booth nummer 1209 waar het publiek elke dag weer iets nieuws kan beleven. Check hier het programma.
 

dijk van een Dutch delegatie

“We hebben weer een dijk van een Dutch delegatie en een super divers programma in het huis en op de booth. Mede dankzij de bijdragen van Creative Holland en Brabant C ben ik dit jaar bijzonder blij met het design programma waarbij o.a. impactvolle ontwerpers zoals Dave Hakkens' Precious Plastic en het Growing Pavillion van Nieuwe Helden, Krown Design en DDF, hun creatieve oplossingen voor grote maatschappelijke problemen laten zien. Maar ook innovatieve startups zoals The Helia met hun mobiele opvouwbare zonnepanelen, het muziek programma van o.a. Paradiso en Run The Trap en de Austin Talent Day van RA*W University zijn bij voorbaat hoogtepunten" zegt  Arne Koefoed, mede oprichter van New Dutch Wave en creatief bureau WINK.
 

Missieleider Creatieve Industrie

SXSW is vanuit de Nederlandse overheid aangewezen als strategische beurs. Burgemeester van Eindhoven, John Jorritsma, is dit jaar missieleider namens de Topsector Creatieve Industrie. Jorritsma zal met de deelnemers aan de missie naar SXSW en de te bezoeken partijen in Austin, werken aan het bouwen van een duurzame relatie met de VS, het festival SXSW en de stad Austin op gebied van muziek, cultuur en design. Barbera Wolfensberger (Directeur-Generaal voor Cultuur en Media van het Ministerie van OCW) en Jann de Waal vertegenwoordigen het Topteam Creatieve Industrie.
 

Aangesloten Partners 

New Dutch Wave is een initiatief van WINK en Enterprise Summit met steun van Creative Holland en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
 
Partners van New Dutch Wave 2019 zijn: Gemeente Amsterdam, Brabant C, DEPT, Eindhoven 365, Ledger Leopard, Rotterdam Make It Happen, Gemeente Rotterdam, Adformatie, Amaro Creative Industries, Backbone International, Bartiméus / Accessibility, BNNVARA, Brainport Eindhoven, Gemeente Breda, Buma Cultuur, Camerize, Circus Family, CODE D’AZUR, Dutch Design Foundation, Dutch Digital Design, Dutch Music Export, Dutchband, Emerce, Fabrique, GES, Paradiso, RA*W University, Run The Trap, Sophisti, Stroop Club, The X, The Next Web, Vibelab / Creative Footprint, Awareways en Tony Chocolony.

Media

Marketing

Economisch