Kickstart vanuit de schoolbanken: vijf jaar Hammerfest

18-03-2020 (10:45) - Bureaus

Als je Hammerfest zegt, zeg je “New Kids”. In 2016 èn 2018 finalist bij SAN New Kids on the Block en twee keer net niet de winnaar van het Accent, maar wel de absolute runner up. Die runner up-positie bracht Hammerfest-founders Baba Touré en Guy Lokhoff geen windeieren. Hun bureau werd de afgelopen jaren een cool en sought for social ageny. Het bureau bestaat in 2020 vijf jaar. Wat FONK betreft tijd voor een update. ‘We zijn een fucking goed social agency en we maken tegelijkertijd met inclusiviteit meer impact.’
 

In vijf jaar tijd is Hammerfest uitgegroeid tot veel meer dan 'zomaar' een social aggency. De missie van Baba Touré en Guy Lokhoff reikt verder. Baba Touré:  ‘Het sleutelwoord bij ons is dat inzicht cultureel relevant moet zijn. Als wij een bijdrage kunnen leveren aan de positieve communicatie tussen klanten en hun peers, hebben wij als bureau onze toegevoegde waarde bewezen.'
Guy Lokhoff: ‘Je kunt daarbij dus kijken naar de bekende ijkpunten, maar je kunt ook kijken naar waarin het merk mensen nu eigenlijk ècht raakt en daarop kwalitatief gerichte communicatie maken.’


front row runners

Bovendien wil het tweetal in hun werk inclusiviteit nastreven en die inclusiviteit willen ze vooral ook  op de werkvloer van Hammerfest weerspiegeld zien en dat is in de Nederlandse bureauwereld nog altijd behoorlijk vernieuwend. BabaTouré: ‘Bij bijna alle bureaus waar ik ben binnengestapt, zie ik niet heel veel teams die werken zoals wij werken. De reclamewereld is een gesloten wereld. Ik vind het te gek als wij ook daarin een verandering teweeg kunnen brengen. Nu heeft bijvoorbeeld nog maar 25% in een migratie-achtergrond, maar over 10 jaar is dat nog veel meer. De noodzaak richting inclusiviteit zal dus de komende jaren alleen maar groter worden en daarin zijn wij frontrow runners. Wij zijn primair een social bureau dat keigoed werk aflevert, maar we doen het wel op onze manier.'
 
Het volledige interview met Hammerfest-founders Guy Lokhoff en Baba Touré kun je vandaag vanaf pagina 14 gratis lezen in FONK magazine
 
 
fotografie: Vincent Kruijt

Media

Marketing

Economisch