Hoe duurzaam Dutch Design bij een Amerikaans evenement terechtkwam

16-05-2019 (12:11) - Bureaus

Deze zomer is Den Haag even het middelpunt van de wereld voor ondernemers, want van 3 tot en met 5 juni speelt zich daar de Global Entrepreneurship Summit (GES) af. Deze Amerikaanse ondernemerstop wordt samen met de Nederlandse overheid georganiseerd en bevordert wereldwijd ondernemerschap. En wordt in 2019 voor het eerst in de Europese Unie gehouden. De delegatie van de Amerikanen bestaat onder andere uit Mike Pompeo. 
 
Elke editie van GES wordt gepromoot met een uniek logo. Het ministerie van Buitenlandse Zaken organiseert de top met de Amerikanen en ging op zoek naar een Nederlands bureau voor de vormgeving. Na een pitchfase koos het ministerie voor communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker, in samenwerking met ontwerpstudio Studio Colorado. De wens: een unieke huisstijl en beeldmerk passend bij Nederland, passend bij de VS, passend bij het onderwerp, passend in een internationale omgeving en passend bij de Sustainable Development Goals (SDG’s).


oer-Hollands Dutch Design

Een hele uitdaging voor het bureau, vertelt Jurre Brinkman, Projectmanager bij BBK/Door Vriendschap Sterker: 'We wilden er nog iets aan toevoegen. Want elk jaar een nieuwe huisstijl en logo, dat vonden we niet duurzaam. Niet passend bij de huidige tijd. En niet passend bij de SDG’s. En dus ontwikkelden we een designtaal en een beeldmerk dat – met een paar kleine aanpassingen – elk jaar ingezet kan worden. Een duurzame stijl dus. We lieten ons inspireren door oer-Hollands Dutch Design en het thema van de GES: The Future Now. Met als resultaat een strak beeldmerk en elementen die ook los te gebruiken zijn. Samen creëren zij een herkenbare en unieke stijl. Een stijl die toch flexibel is, door de mogelijkheid om te spelen met andere kleuren.  
 
Meer over het project op de website van BBK/Door Vriendschap Sterker (of spot de posters en vlaggen vanaf eind mei in Den Haag).
 

 


Media

Marketing

Economisch