WebSummit 2019: snacks day 1

05-11-2019 (21:29) - Tech

“The biggest technology conference on earth’ en ’the olympics for geeks’; twee kreten die het enorme WebSummit perfect omschrijven. Geen enkele digitale speler van enige naam ontbreekt op dit tech congres in Lissabon. De centre stage doet aan als een pop podium en sprekers worden ontvangen als ware zij de lead zanger zijn van Coldplay. Samen met 69.996 andere tech nerds laten Ruud, Jorik, Michiel en Lennart van digitaal sportmarketingbureau TDE zich deze dagen inspireren. Voor FONK delen ze dagelijks enkele hapjes van een overvol bord aan tech kennis.


Raise of design

De Creatiff stage stond het grootste deel van de dag in het teken van design. Hoofdboodschap over talks heen is dat merken (in lijn met de mens) steeds visueler gaan denken en het belang van design groeit. Dit was ook te merken op deze stage, elke sessie barstte uit zijn voegen qua toeschouwers!Een quote van George Petschnigg (Chief Innovation Officer van WeTransfer) die hier naadloos op aansloot was "There is no way that you can succeed in this world without making design important". In zijn discussie met Olga Madejska (UX Design Manager AWS) werd ook de vraag gesteld wat er de afgelopen jaar het meest veranderd is. Hierop gaf zij aan dat designers gewend zijn/waren om in pagina's te werken qua deliverables, met voor grote projecten honderden pagina's tot gevolg. De grootste win voor designers in de laatste jaren is de mogelijkheid om componenten aan te passen waarmee dit in het gehele design wordt doorgevoerd.

Uiteraard werd er ook vooruitgekeken naar de toekomst van design. De grootste verandering gaat AI zijn volgens Yali Saar van Tailor Brands. Waarom? "Design is about finding solutions to problems. AI has the power to help human structure these challenges." We probeerden uiteraard direct de tooling van zijn bedrijf die vanuit een logo diverse digitale doorvertalingen maakt op basis van AI. Conclusie: we zijn er nog niet helemaal met AI design.
 
De dag werd afgesloten met een talk van Brian Collins (eerste American Design Agency of the Year) die inging op zijn designproces. Startpunt hierbij was de brand promise en de brand performance om ons vervolgens op zeer inspirerende wijze mee te nemen in het re-design van Spotify en Mailchimp. Wanneer je dit weekend een uurtje over hebt, is het zeker een aanrader om één van zijn talks op YouTube te bekijken.


Hoe ziet ons huis eruit in 2025?

Met dit soort titels trek je een volle zaal, want tech nerds doen niks liever dan dagdromen over de toekomst. Sterker nog, velen van ‘ons’ leven misschien al wel in het huis van de toekomst. Waar de deurbel ziet wie er aanbelt, slimme speakers de files melden en je op afstand alvast de verwarming aanzet. In eerste instantie horen we weinig nieuws van de CIO van Samsung, de Amerikaan David Eun. Zie die tienduizenden techneuten nog maar eens te verbazen tegenwoordig.
 
Gelukkig trakteert Eun ons kort voor het einde van zijn talk nog op wat lekkere voorproefjes van wat komen gaat. Daarin stelt Samsung de ervaring centraal, want; ‘that’s what makes a house a home’. En dat klopt, want als we thuis de WebSummit net zo konden ervaren als hier in Lissabon; zouden we dan nog in het vliegtuig stappen? Met de komst van 5G zal niks het letterlijk in huis halen van deze experiences nog in de weg staan.
 
Onze gadget-honger wordt gestild met beelden van een televisie die via pic-in-pic een live-verbinding met je vrienden toont tijdens een voetbalwedstrijd. Of nog een stapje verder; de wedstrijd wordt afgespeeld op de muren in je huis waardoor je jezelf in het stadion waant. En: your fridge will be your food dj. Eun eindigt met een oproep aan creatieven en ontwikkelaars om samen de ‘opportunity’ te grijpen om middels technologie onze huizen te verbeteren.


Kies je consument en pas je aan

Consumentengedrag is de variabele die het snelste verandert in de huidige wereld volgens Kristin Lemkau, CMO van JPMorgan Chase. Dat betekent dat marketing net zo hard mee moet veranderen, of liever sneller. Daarentegen gaat het erom wie zich als beste aanpast, niet per se het merk dat zich als snelste aanpast. Een Darwiniaanse waarheid. En daarin draait alles om mensen, dat zijn de belangrijkste assets voor jou als merk volgens Barbara Martin Coppola als Chief Digital Officer van IKEA. Mensen als consument, mensen als promotor, mensen als influencer. Maak ook altijd gebruik van de realtime feedback die klanten je geven. En zorg ervoor dat je het niet allemaal maar zelf bedenkt, aldus Wai Lee (Chief Product Architect bij Garmin International).

Daarbij zie je in het digitale tijdperk dat het gaat om juist die keuzes maken, gebaseerd op consumentengedrag. Voor ieder verhaal is een publiek in het sterk gedifferentieerde speelveld van consumenten, zegt Co-Founder Zack Weiner van Overtime. Het gaat allemaal om het vinden van de juiste niche-doelgroep en die activeren. Daar zit intrinsiek in dat je als merk heel scherp moet kiezen. En begrijp ons niet verkeerd, een niche is niet per definitie klein of slechts 500 mensen. Kijk maar naar Esports, K-pop, Basketball, Hip Hop en ga zo maar door.  


Sports trade

Als sportmarketeers trekt uiteraard ook het ‘Sports Trade’ podium aan de heren. Waar vandaag onder meer boxer Wladimir Klitschko en stervoetballer Ronaldinho aantreden. Doen zij iets met tech dan? Nauwelijks, maar ze trekken wel publiek. Getuige ook alle selfies die de heren na afloop moeten maken met bezoekers. De WebSummit worstelt duidelijk nog met het inpassen van de enorme sportmarkt in het tech concept. Niet voor niks probeert TDE dagelijks het sportmarketing-geloof en de rol die technologie daarin kan spelen, te verkondigen.
 
Bracht de Sports Trade ons vandaag dan helemaal niets? Een discussie over hoe te kapitaliseren op het succesvolle WK Vrouwenvoetbal, is hier het vermelden zeker waard. Barbara Slater, Director of Sport van de BBC stelt dat haar zender het toernooi vooraf bewust enorm heeft gepromoot, met een campagne van een grotere omvang dan de jaarlijkse kerst commercials. En dat zegt wat in Engeland. Resultaat; het oude kijkcijferrecord van 4 miljoen kijkers werd verpletterd. Naar de halve finale tussen Engeland en USA keken ruim 11 miljoen mensen. Meghan Klingenberg, speelster van wereldkampioen USA, heeft de oplossing om de populariteit te commercialiseren; ‘Treat women’s football as a start-up, invest in it’.


Simsala shazam

Chris Barton, één van de vier founders van Shazam, vertelde over de weg van het hebben van een onmogelijk idee naar de overname door Apple voor €400 miljoen in 2018. De absolute kracht van Shazam was volgens Barton het realiseren van het magische moment voor gebruikers dat een hele simpele handeling (telefoon in de lucht houden) resulteert in een snel, concreet en juist antwoord.

Het was daarnaast interessant om te horen dat het bedrijf daadwerkelijk een probleem wilde oplossen (je hoort muziek in een kroeg en wil weten welk nummer het is) en daarna pas is gaan nadenken over de uitwerking en vorm. Zo bestaat Shazam al sinds 2000 (7 jaar voor de introductie van de iPhone) en begon het als een telefoongesprek dat 15 seconden duurde en vervolgens de titel en artiest van het lied naar je stuurde via SMS. Pas toen de digitale muziekindustrie op gang kwam, is het product geworden tot wat het nu is. Tegenwoordig zien we steeds vaker dat een idee al een vorm is ("We maken een app, dat … kan") in plaats van het nastreven van een oplossing of consumenten een magisch moment bezorgen.


Meer Web Summit?

Volg TDE op Telegram in dit speciale channel en discussieer mee: https://t.me/s/tde_nl


Over TDE

Digitaal sportmarketingbureau TDE brengt fans namens merken, organisaties en clubs dichterbij hun favoriete sport. Altijd met de nieuwste technologie. Zo werken we onder meer voor de KNVB, Nationale-Nederlanden/NN Group, ASICS, Johan Cruijff ArenA, Opel, Ziggo Sport & Team Jumbo-Visma.